Interview met Jos van Raak

Na jaren successen te hebben geboekt in de mode, maakt Jos van Raak de overstap naar interieur. In De Pijp in Amsterdam heeft hij een showroom geopend en ook tovert hij sindskort huizen om tot eclectische paradijsjes.

Vanwaar de overstap naar interieur?
‘Ik begon in de mode, maar alle winkels gingen uit de binnenstad weg. Iedereen bestelt tegenwoordig alles op het internet. Mensen gaan niet meer voor een winkeltje naar de binnenstad. De mode ligt een beetje op zijn gat. Ik heb mijn winkel uit laten kopen, drie jaar heel erg nagedacht en toen begon ik langzaamaan huizen in te richten van vrienden. Dat deed ik vroeger ook en daar kreeg ik leuke reacties op. In mijn nieuwe showroom heb ik een gek poppenhuis met interieurspullen gecreëerd waarin ik de sfeer laat zien van hoe ik huizen inricht.’

Hoe selecteer je de items?
‘Ik reis veel dus ik heb veel enkele stuks. De spullen haal ik bij veilingen; veel Chinees, antiek en moderne kunst. Eigenlijk alles door elkaar – eclectisch. Ik doe zo min mogelijk met Nederlandse bedrijven omdat dat overal al ligt. Je ziet overal een gouden ananas, een glazen kistje, een visje op een bordje… Je winkel verandert continu omdat je veel enkele stuks hebt. En dan wordt ook niet elk huis hetzelfde. Ik doe de slagroom op het interieur. Vaak hebben mensen hun huis al ingericht of in laten richten en is de basis goed. Maar ik ben er voor de funky dingen, kleuradvies en accessoires. De showroom is geen cadeautjeswinkel.’

Dus als je zou moeten kiezen tussen mode en interieur?
‘Interieur, want ik vind mode al tien jaar stilstaan. Er gebeurt heel weinig op modegebied. Alles komt weer terug. Het is niets nieuws meer. Op interieurgebied gebeurt veel meer. Jarenlang heeft het interieur stilgelegen maar tegenwoordig is iedereen hip met interieur, tot aan de Karwei. Kleding verarmoedt door alle grote warenhuizen en ketens. Het is eenheidsworst. Dat zie je ook op straat. Het is allemaal een oversized jas, legging, gymp en een dot op je hoofd. In Rotterdam en Maastricht gaan de mensen gekleed. Maar Amsterdammers zijn makkelijk. Ik heb daar niks mee. Door al die goedkope ketens kun je al voor vijftien euro een jurkje kopen. In de Zara hangt elke dag wat nieuws. Mensen zijn ook snel verveeld en verwend. We zijn een uitverkoopland geworden. Ik heb een wereldtijd gehad in de mode en te gekke shows gegeven, maar ik zag dat kleding steeds heftiger werd door alle concurrentie en grote ketens. Daar kun je niet mee concurreren. De jonge generatie van twintig gaat elke week shoppen.’

Hoe zijn de reacties op Jos van Raak Interior?
‘Iedereen vindt het leuk. Ik zit in De Pijp, dus ik ben een vreemde eend in de bijt, maar ik vind het juist heel grappig. Het is een soort New York, hier zit tussen de studenten ook opeens een luxe winkel. Het is een heel lekker sfeertje. Ik ben nu een paar maanden open. Ik vind het ook leuk als mensen binnenkomen en niets kopen maar wel advies komen vragen. Voor hen is het inspiratie en misschien komen ze een keer terug. Tegenwoordig als je advies vraagt moet je betalen, maar dat vind ik een service van de zaak.’

Wat zou iedereen in huis moeten hebben?
‘Goede verlichting, kunst en dat mensen naar hun eigen smaak kijken. Iedereen die een huis inricht kijkt naar iemand anders. We hebben allemaal een grijze hoekbank, twee lampen naast de bank, een gashaard en stalen kozijnen. Het is mijn vak om huizen in te richten maar ik vind het heel belangrijk om bij jezelf te blijven.’

Meer lezen? Je leest het in Talkies #1, welke tot en met 7 maart 2018 in de winkels ligt. Of bestel een hardcopy van Talkies Magazine Nederland door HIER te klikken. Talkies 6x of 8x per jaar op de mat? Abonneren doe je HIER.

Tekst Sanne van Kuijck