grooming is booming
The power of great skin
Het aanbod grooming-producten dijt jaarlijks uit, en rap ook. Mannenhuidverzorging is een van de snelst groeiende beautyniches van de cosmetica-industrie met een voorspelde wereldwijde omzet van dik 300 miljard dollar in 2030. Na Harry Styles en Pharrell Williams, lanceren al meer bekende Hollywoodnamen – zo ook LeBron James en Dwayne ‘The Rock’ Johnson – hun eigen merk en dat gaat veel verder dan enkel een basic dagcrème. Van nagellak en lipbalsem tot zelfs speciale tattoo-care.
Tot enkele jaren terug moest ‘de man’ het nog doen met een aftershavebalsem of een scheerolie. Inmiddels staat er een bataljon mencare-producten in elk schap – tot aan de supermarkt toe. Van oogverzorging tot serums, van toners tot maskers. En dat was nodig ook, dit onderscheid, want de mannenhuid verschilt behoorlijk van de vrouwenhuid. Behalve dikker (zo’n 25 procent) is de huid ook anders van structuur. Los van de haargroei, staan de haarzakjes dichter op elkaar, de poriën zijn grover en de talgproductie is veel actiever – mede door het hormoon testosteron – wat de huid sneller vet of onrustiger (mee-eters, acne) kan maken. Om de dagelijkse scheersessie niet te vergeten. Dat is enerzijds gunstig voor de huid omdat het een vorm van exfoliëren is; je neemt behalve de haartjes ook het dunne laagje ‘oude’ huidcellen mee. Daartegenover kan de dagelijkse scheerbeurt de huid ook droger, ruwer en geïrriteerder maken.
TalkiesMan
No. 22. autumn/winter 2024
Lees het hele interview nu in TalkiesMAN!
Fotografie Beau Domaine