Finally feeling blue

De eerste Royal Oak Perpetual Calender in keramisch blauw

DE ZWITSERSE HAUTEHORLOGERIEFABRIKANT AUDEMARS PIGUET VERRAST LIEFHEBBERS MET EEN NIEUWE VERSIE VAN HAAR ROYAL OAK PERPETUAL CALENDAR! EEN PRIMEUR IN BLAUW KERAMIEK. DE WELBEKENDE GRANDE TAPISSERIE-WIJZERPLAAT EN SUBDIALS HEBBEN DEZELFDE BLAUWE TINTEN, WAARDOOR DIT UURWERK EEN HARMONIEUZE, MONOCHROME ESTHETIEK KRIJGT.

Uit keramiek vervaardigde horloges zijn terug! Echt weg zijn ze nooit geweest maar op de achtergrond waren ze wel. Her en der duikten ze op in een trendlijn van horloges van modemerken en nu liggen ze gelukkig weer iets vaker op de werkbank van de Audemars Piguet-ambachtslieden die er nu een primeur mee maakten. Want keramiek is een uitdagend materiaal en vereist een nauwkeurige vervaardiging om te voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van de manufactuur. Zirconium oxide-poeder, gemodificeerd om een blauwe pigmentatie te verkrijgen, wordt gemengd met specifieke bindmiddelen voordat het wordt omgezet in keramiek via een complexe industriële stroom die verschillende stadia van nauwkeurige bewerking vereist. Het recept – zogezegd – blijft het geheim van de fabrikanten. Het proces waarbij het Zirconium oxide-poeder wordt verhit tot op een temperatuur waarop het net niet smelt en in de gewenste vorm wordt gemodelleerd heet sinteren. De componenten van dit bijzondere Royal Oak Perpetual Calendarmodel bereiken hun uiteindelijke kleur pas na sinteren bij meer dan 1400°C. Het bereiken van een homogene kleur is een extra uitdaging, omdat de uiteindelijke kleur van keramiek afhankelijk is van de temperatuur van het sinteren, die geen variatie toelaat.

VEELZIJDIGE ARCHITECTUUR

De ambachtslieden van Le Brassus hebben elk keramisch onderdeel met dezelfde gedetailleerde en zorgvuldige handafwerking afgewerkt als wanneer het uit edele metalen zou zijn geslepen. De voor de manufactuur kenmerkende afwisseling van satijnborstels en gepolijste afschuiningen zijn met de hand en met uiterste zorg aangebracht, wat resulteert in een rijk lichtspel dat zowel het keramiek als de veelzijdige architectuur van de Royal Oak tot zijn recht laat komen.

EEN WARE BEAUTY

De vakmensen van Audemars Piguet hebben de blauwe kleuren van de Grande Tapisserie-wijzerplaat, subdials en binnenste bezel verkregen door Physical Vapour Deposition (PVD). Een veelgebruikte techniek voor de fabricage van oppervlaktecoating. In combinatie met de blauwe keramische kast en armband krijgt deze Royal Oak Perpetual Calendar een eigentijdse look. De 18-karaats witgouden uurmarkeringen en gefacetteerde wijzers, met lichtgevende coating voor optimale zichtbaarheid in het donker, zorgen voor een helder contrast. Met de drie kalender subdials en maanfase-opening gelijkmatig verdeeld over de wijzerplaat, maakt het horloge een ware beauty!

SLANK UURWERK

Dit nieuwe model is uitgerust met het zelf opwindende kaliber 5134, dat getuigt van de savoir-faire van de manufactuur op het gebied van klassieke complicaties. Dit mechanisme houdt automatisch rekening met het aantal dagen in de maand en geeft de geldende datum correct weer, zelfs in schrikkeljaren. Ervan uitgaande dat het horloge regelmatig wordt opgewonden, zal de datum tot 2100 niet handmatig hoeven te worden aangepast om in lijn te blijven met de Gregoriaanse kalender. Voor dit in 2015 gelanceerde uurwerk van slechts 4,3 mm dikte moesten tal van onderdelen opnieuw worden samengesteld, waaronder het opengewerkte oscillerende gewicht van 22 karaat goud. Het grootste deel van de rotor is verplaatst naar de buitenste rand, die is verzonken in een kanaal rond het uurwerk, waardoor de hoogte wordt beperkt. Evenzo heeft de keuze voor een geveerde loop bijgedragen aan het verminderen van de dikte van het uurwerk.