Men with style: Moritz Blees

Men With Style is een plek waar mannen met stijl extra aandacht krijgen. Want het oog wil zeker wat en we raken dan ook graag geïnspireerd door anderen. Deze maand is dat Moritz Blees. Hij heeft samen met Mattias Kerbholz opgericht, een jong label ontstaan uit een vriendschap tussen de twee reizende vrienden, op zoek naar de mooiste houtsoorten. Zij wilden iets maken met hun handen in plaats van werken in een suf kantoor dus bouwden ze hun eigen mancave om de horloges te bouwen. Het resultaat een gedistingeerde collectie van zonnebrillen en horloges gemaakt uit prachtig rozenhout, walnoothout en sandelhout.

Wist je dat de heren van Kerbholz zo gecharmeerd waren van de plekken waar ze het hout sourcen dat ze ook graag iets terug wilden doen? Nu gaat tien procent van de omzet naar de lokale bevolkingen waar het hout vandaan komt. De heren hebben al menig design award gewonnen omdat ze kiezen voor een perfecte balans tussen vorm en functie. Kerbholz ontving de German Design Award. Ze verenigen een fashion accessoire met duurzaam design.

Waar komt je liefde voor mode, design en vakmanschap vandaan?
‘Toen ik jong was, wilde ik altijd een architect worden. Nu bleek ik helaas niet goed in het maken van schetsen en tekeningen. Ik heb het echter altijd interessant gevonden dat ontwerpen een bepaald gevoel bij mensen kunnen oproepen en hoe een ontwerp met de kijker in contact komt. De BAUHAUS-designcultuur, waar ik persoonlijk van hou, vereenvoudigt de dingen. In deze luide en rommelige wereld helpt het om visueel orde te stellen. Maar je kan je niet achter de overvloed en de ornamenten verstoppen: je moet eerlijke, goed doordachte ontwerpen hebben. Voor mij is dit een zeer spannende uitdaging.’

Wat is jouw handtekening?
Kerbholz heeft zichzelf het doel gesteld om milieuvriendelijke dagelijkse ontwerpproducten voor moderne mensen te creëren. Wij bedoelen modern – niet modieus. Een nieuw Duits design in de geest van de Bauhaus school. De producten richten zich op het materiaal, de kleur, de textuur, de blik, het gevoel en de waarde.’

Welk horloge is je persoonlijke favoriet?
‘Ik hou van de mannelijke Chronograph Franz omdat het een moderne twist geeft aan de gewoonlijk vrij casual of ouderwetse, klassieke chronograaf.’

Hoe ziet er een gemiddelde werkdag voor u uit?
‘Ik probeer om 8:15 uur in het kantoor te zijn, dus ik kan van 8:30 tot 9:30 in de KERBHOLZ yoga-klas deelnemen. We werken in een oude paraplufabriek, dus we hebben een vrij grote, industriële uitziende kamer die ruimte biedt voor maximaal tien oga matten tegelijk. Dan verzamelen we ons rondom het koffiezetapparaat, ik denk dat dat iets universeel is, en als iedereen aan de cafeïne is, komen we aan het werk. We proberen meestal de belangrijke en creatieve ontmoetingen in de ochtend te doen: productontwerpen, marketingcampagnes, foto’s, enzovoorts – dus ik ben meestal druk bezig met vergaderingen in de ochtend. Bij KERBHOLZ lunchen we meestal rond 13:00 uur. We hebben dat vanaf het begin gedaan. Het creëert een zeer vertrouwde sfeer die ik heel erg leuk vind.
Daarna speel ik e-mail pingpong voor de rest van de middag ;-)’.

Wat betekent mode voor jou?
‘De eerste zijn met iets nieuws. En het is een manier van creëren.’

Wie is jouw stijlicoon?
‘Wat de mode betreft, ben ik een grote fan van Steve McQueen – want als hij iets droeg, voelde het altijd echt. Wat het ontwerp betreft, heb ik er veel: Ray Eames, Dieter Rams, Otl Aicher, Mies van der Rohe. Om maar een paar te noemen.’

Wie inspireert jou?
‘De inspiratie voor KERBHOLZ-producten komt in het algemeen uit de architectuur en een interieurontwerp. Het werk van Dieter Rams, Oscar Niemayer en Mies van der Rohe is een geweldige inspiratie voor ons. Aangezien we meestal met hout werken, passen we ook een aantal ideeën aan die afgeleid zijn van het Deense meubelontwerp uit de jaren 1960-70.’

Wat is de ultieme moderegel die iedereen zou moeten volgen?
‘Draag iets wat ervoor zorgt dat je je beter voelt dan je je daarvoor voelde.’

Wat staat op he verlanglijstje op dit moment?
‘De nieuwe Kerbholz-chronograaf die we voor kerstmis lanceren. Deze heeft een aantal gouden toepassingen – ik kijk er erg naar uit om het te dragen. Dat – en een ticket naar Africaburn!’

Geef een reactie