Racen op de Hungaroring in Boedapest met de nieuwe BMW M2 Coupé

Waar voelen autoliefhebbers zich het meest thuis? Het antwoord is simpel: op het circuit natuurlijk. Helemaal als dat circuit de Hungaroring in Boedapest betreft en daar de nieuwe BMW M2 Coupé startklaar staat om eens grondig getest te worden. En geloof mij: daar gaat zelfs het hart van menig vrouw sneller van kloppen…

Al ruim veertig jaar zorgt BMW voor sensatie met een compacte sportauto; de BMW 2002 turbo, een model dat bekend staat om buitengewone dynamiek gekoppeld aan exceptionele rijeigenschappen en optimale controle. Die eigenschappen gelden ook voor de BMW M2 Coupé, zo stelt BMW zelf. Of dat klopt mogen we zelf ervaren, want BMW nodigt ons uit om dit nieuwe racemonster onder de loep te nemen op een wel heel spannende locatie: de Hungaroring in Boedapest – de plek waar Max zich op 24 juli opmaakt voor de Grand Prix. Deze plek staat bekend als een lastig parcours, omdat het zeer moeilijk is om in te halen en ook het hobbelige en stoffige asfalt maakt het rijden niet gemakkelijker.

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: het circuit is in de verste verte niet te vergelijken met de A12 waar ik elke dag over rijd – en de M2 Coupé ziet er nóg strakker, sneller en gelikter uit dan gedacht. Van buiten is het werkelijk een plaatje, met de diepe voorbumper met grote luchtinlaten, zijn gespierde flanken met karakteristieke M-kieuwen, 19-inchwielen en de lage, breed ogende achterzijde met de dubbele uitlaatuiteinden. BMW weet als geen ander dat esthetiek ongetwijfeld bijdraagt aan krachtige prestaties.

bmw2

Pittige acceleraties

Het is 32 graden in Boedapast en de zon brandt op het asfalt. Gelukkig biedt de airco in deze sportauto verkoeling en het is dan ook de hoogste tijd om in te stappen. Om feeling met de M2 Coupé te krijgen, rijden we een rustig rondje over het circuit met een ervaren coureur aan kop. En dat gaat opvallend lekker; de auto bedient zich als het ware vanzelf. Waar ik in eerste instantie nog wat huiverig was voor dit racemonster, zit ik zowaar relaxed in de sportstoel gemaakt van zacht leer, ligt het M-sportstuurwiel lekker in de hand en trap ik met plezier het gaspedaal wat verder in. Wat wil je met een vermogen van 370 pk?

Wat het circuit een stuk lastiger maakt zijn de strategisch ingezette pionnen; het daagt uit om bochten loeistrak te nemen. Zeker nu we een tweede lap gaan doen en het tempo gaan opvoeren. We zetten de wagen in Sport+ stand en bij de bocht wil ik naar de tweede versnelling flipperen – vergelijk dat met wat extra peper op een pittig gerecht. Het levert piepende banden (oeps!), pittige acceleraties en een verhit hoofd op – maar wat is dit gaaf!

Krachtig en dynamisch

De BMW M2 Coupé haalt een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur en brengt de auto van nul naar honderd in 4,3 seconden. Ik kan al verklappen dat ik die snelheid niet heb gehaald tijdens het racen, maar wél heb ervaren. Professioneel autocoureur António Félix Da Costa is namelijk ook op het circuit en leert ons via walkie talkies hoe je het best door de bochten kunt. Om van de beste af te kijken, kies ik er eerst voor een ritje met hem mee te rijden. En hóé. Volledig gecontroleerd en beheerst rijdt hij met gemak 200 kilometer per uur door de meest scherpe bochten, terwijl hij met één hand het stuur en met de andere hand de walkie talkie vasthoudt, waarin hij aanwijzingen geeft aan de journalisten die achter hem aan rijden. Natuurlijk baart oefening kunst, maar de BMW M2 Coupé maakt zulke rijprestaties ook mogelijk. Door de M Dynamic modus (MDM) in te schakelen van het Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) kun je gecontroleerd driften.

IMG_2199 (1)

Samen met professioneel autocoureur António Félix Da Costa.

En dan is het moment daar: ik mag een volledig rondje over het circuit rijden. De pionnen zijn van de baan en ik hoor het brommende geluid van de motor wanneer ik het gaspedaal flink intrap. Gas geven is net zo belangrijk als remmen en wat ben ik in de bochten dan ook blij met de strakke M-remmen. Ik slaak af en toe een kreet – van opwinding! – en voel me even alsof ik tot de top van autosport behoor.

De BMW M2 Coupé zorgt zeker voor krachtig en dynamisch rijplezier – zowel op de Hungaroring in Boedapest als op de A12 richting kantoor. Of het nu gaat om de motor, de wielophanging, het interieur of de aerodynamica; alle BMW M Performance Parts bieden een perfecte mix tussen sportiviteit, functionaliteit en design. Wij doen nog een rondje.

Tekst Marjolein de Wit

Meer lezen? Ga nu naar de winkel om de beauty editie te scoren of bestel een hardcopy van Talkies Magazine Nederland door HIER te klikken. Talkies 6x of 8x per jaar op de mat? Abonneren doe je HIER.

Geef een reactie