Robert Doornbos test de BMW i8

We kunnen niet om hybride rijden heen, zelfs niet als het op sportauto’s aankomt. Vervelend? Juist niet, want dankzij de combinatie van batterij en benzine mét een über aerodynamisch design gaat de BMW i8 als een malle. Robert Doornbos test en vertelt.

Robert: ‘Laten we beginnen bij de looks, want qua aerodynamica is de i8 echt een waanzinnige auto. Als je kijkt naar hoe de luchtstromen lopen en hoe de lucht ook weg kan langs de auto… Dat is iets uit de racerij en heel belangrijk, want je wil zo min mogelijk luchtweerstand zodat je op het rechte stuk zo hard mogelijk kunt. Je zit met deze auto ook zó op de topsnelheid van de begrensde 250 kilometer per uur. Ja, het is echt een aerodynamisch hoogstandje. En ze hebben goed nagedacht over het gewicht, want ook dat is heel belangrijk in zo’n auto. In verhouding is de i8 met z’n kleine 1500 kilo een lichtgewicht en dat is dankzij het gebruik van carbon; dat is sterk en duurzaam en weegt weinig. Zo’n carbon badkuip – zo noem ik het maar even – is ook iets uit het racen en geeft een veilig gevoel. Want je kunt nog zo’n een megaklapper maken, hierin zit je safe. Gaaf ook dat je het carbon ziet als de deuren opengaan. En de gewichtsverdeling is top, met de batterijmotor voorin en de benzinemotor achterin. Daardoor krijg je een fiftyfifty balans en dat is hoe een raceauto hoort te zijn. Perfect voor op het circuit dus! De batterij en benzinemotor leveren samen ruim 360 pk en zeker in de sportstand merk je dat meteen bij het koppel; hij accelereert mooi en zowel het op- als terugschakelen is top. De benzinemotor geeft ook een lekker geluid – een soort klapje – bij het schakelen. Dat je in de comfort rijstand niets hoort is dan ook niks voor mij, haha. Al snel ging het pookje naar links; in de sportstand, zodat je ook de benzinemotor erbij hoort. Het voordeel van een plug in hybride auto is wel dat je dankzij de batterij in één keer het koppel krijgt, omdat die niet net als een benzinemotor eerst toeren moet maken. Ondanks dat ‘ie met anderhalve liter maar een klein motortje heeft, gaat hij dus wel meteen; de i8 accelereert direct en dat maakt het tot één van de snellere auto’s. Van nul naar honderd in vier seconden is meer dan netjes. De auto rijdt lekker stug en ligt natuurlijk laag op de weg. Daardoor krijgt het gaspedaal meer respons en kun je heel direct en superscherp sturen. Ik krijg er een beetje het racegevoel bij! Als je gas loslaat houdt de auto wel een beetje in en voel je dat hij tractie pakt om de batterij op te laden – dat hoort erbij en vind ik verder niet storend. Hoewel je het met mijn rijstijl niet redt, kun je normaal gesproken met een volle batterij 600 kilometer rijden en dat is toch best veel! En je zit er waanzinnig in; de i8 heeft goede kuipstoelen. Verder is het interieur top en het voelt zelfs een beetje futuristisch aan, met alle blauwe lampjes, de hippe blauwe gordels en de vleugeldeuren natuurlijk. Er is ook een handig head up display, zodat je alle informatie in de voorruit geprojecteerd ziet. Het rijden in deze sportwagen is een coole ervaring! Het enige wat ik mis is een panoramadak, omdat het nu vrij donker is van binnen. Maar ik weet ook dat dat moeilijk is; glas maakt het chassis minder stug en dat is nu juist één van zijn krachten. Eigenlijk zijn er geen echte negatieve punten aan zo’n auto. Alleen even wennen dat je naast je telefoon ook je auto aan het stopcontact moet hangen als je thuiskomt, haha!’

Conclusie

‘Ik geef de i8 een negen – met name voor z’n looks. Het is echt een uniek stukje machine met een goede gewichtsverhouding en een lekker racegevoel. De versnellingsbak is fantastisch. Ik begrijp wel dat BMW hem in het eerste jaar gelijk uitverkocht heeft; de prijs is goed voor een auto met zoveel lol. Met een Porsche ben je bijvoorbeeld zo twee ton verder en daar zit deze BMW wel ruim onder.’

Meer lezen? Ga nu naar de winkel om de nieuwe Talkies MAN te scoren of bestel een hardcopy van Talkies Magazine Nederland door HIER te klikken. Talkies 8x per jaar op de mat? Abonneren doe je HIER

Geef een reactie