Interview Eric Georges

‘Van de mensen wordt men rijk’, zo stelt Eric Georges (57). Na ruim 35 jaar bij Club Med heeft de Belg inmiddels vele mensen en culturen leren kennen; zijn loopbaan bracht hem naar vijf continenten.  Nu is hij Algemeen Directeur Benelux en terug in eigen land om ons stukje Europa warmer te maken voor het steeds luxere Club Med, waar je wereldwijd vakantie kunt vieren en all-inclusive ook écht all-inclusive is. We spreken de carrièremaker.

Vertel, waarom zijn Club Med en jij zo’n goede match?
‘In 1981 begon ik bij Club Med en precies op dat moment wilde het bedrijf internationaliseren; het was nog heel Frans. Ik spreek mijn talen dus dat kwam goed uit. Daarnaast was ik een sporter, ben ik heel open, wilde ik heel graag multiculturele ervaring opdoen en kon ik educatie krijgen. Hier moest ik zijn! Ik begon als tennisleraar, groeide al snel door en werd op mijn 26e Chef de Village; toen leidde ik een heel hotel.’

Benelux is een heel belangrijke regio voor Club Med. Waarom?
‘Club Med is ontstaan in België. Antwerpenaar Gérard Blitz vond dat men net na de Tweede Wereldoorlog wat meer moest socialiseren, waarop hij een klein strand in Mallorca vond en daar opende hij samen met Fransman Gilbert Trigano de eerste Club Med. Dit was het eerste all-inclusiveconcept ooit. Anno nu is de Benelux voor ons de tweede markt wereldwijd, na Frankrijk.’

Wat is de grootste les die je tijdens je carrière hebt geleerd?
‘Dat wat ik van de mensen heb geleerd; ik heb in mijn werk duizenden mensen ontmoet en dat maakt mij een rijk mens. Dat staat op één. Op twee staat aanpassingsvermogen. Elke keer wanneer ik aankwam in een ander land ging ik de volgende dag direct werken; in een andere job, met andere mensen.’

En wat is de grootste uitdaging?
‘Ook hierin geldt: aanpassingsvermogen. Alles is in beweging en verandert constant en daarin moeten wij meebewegen. Daarom moeten we de nieuwe generatie aanspreken; hen hebben we nodig binnen onze organisatie. Maar bovenal is het belangrijk dat we onze klant de aandacht en service bieden die zij wensen.’

Wat zijn uw doelen voor Club Med Benelux?
‘Om een shift te doen in onze clientèle. We hebben de afgelopen jaren veel resorts totaal gerenoveerd en nu beschikt tachtig procent van onze hotels over vier- of vijftanden. (Club Med hanteert deze interne klassering in plaats van sterren, red.) Onze Nederlandse en Belgische klanten gaan veelal naar onze bestemmingen met drietanden, dus hen moeten we overtuigen om naar bestemmingen met vier- of vijftanden te gaan. Ook moeten we nieuwe klanten vinden. We openen wereldwijd drie tot vijf resorts per jaar en daarvoor willen we natuurlijk nieuwe klanten werven. We richten ons daarbij vooral op families.’

Aan wie vraag je advies?
‘Allereerst aan de klant; zij zijn belangrijk voor ons. Ten tweede mijn directe baas. Hij komt uit een heel andere branche en is heel inspirerend. Ten derde behoor ik tot een Executive Committee dat eens per maand samenkomt en daar haal ik ook veel uit.’

Tekst Suzanne van der Hout

Geef een reactie