Interview Yossi Eliyahoo

Het is maandagochtend en Amsterdam ontwaakt. De sporen van het weekend zijn uitgewist, de zon laat zich langzaam zien en schijnt door de hoge ramen van het chique restaurant MR PORTER. Een paar uur geleden vond hier beneden bij MAD FOX, in de kelder van het hoofdstedelijke W Hotel, nog een feestje plaats. Yossi Eliyahoo (44) was erbij. Nu zit hij alweer tegenover ons, fris, opgewekt en met een nieuw paar Filling Pieces aan zijn voeten. Amsterdam bruist en dat komt zonder twijfel door Yossi. De Israëliër bracht als eigenaar van The Entourage Group zijn horecaconcepten MOMO, The Butcher, IZAKAYA, THE DUCHESS en MR PORTER naar onze hoofdstad en voegde daar begin dit jaar de sexy nachtclub MAD FOX aan toe. Stuk voor stuk hits.

Je staat aan het hoofd van The Entourage Group, een hospitality imperium dat internationaal geprezen concepten creëert op high-end locaties over de hele wereld. Hoe zou je het succes in eigen woorden beschrijven?

‘Het is fenomenaal. In Amsterdam begonnen we negen jaar geleden met MOMO en kijk eens waar we nu staan. We hebben vestigingen over de hele wereld. Deze zomer openden we IZAKAYA Asian Kitchen & Bar op Ibiza en in Hamburg en nu werken we alweer aan The Butcher en IZAKAYA in Milaan. Ik denk dat we iets innovatiefs en waardevols hebben neergezegd, iets wat de hospitality een nieuwe impuls heeft gegeven, zeker in Nederland.’

Je begon op je eenentwintigste met een koffiebar in Tel Aviv. Wist je toen al dat je succesvol wilde worden?

‘Ik wilde het zijn ja! Mijn droom was om rijk en succesvol te worden. Maar concreet was ik niet, ik plande de toekomst niet. Het leven loopt nooit zoals je zelf in gedachten hebt.’

Waar woon je nu?

‘Deels in Amsterdam, deels in Londen en daartussenin reis ik veel. Ik hou echt van Amsterdam. Door de grootte en de charme van de stad. En de mensen zijn heel vriendelijk. Amsterdam vind ik echt één van de topsteden in Europa. De stad heeft de potentie om de grootste internationale kosmopolitische stad te worden. Toen ik hier negen jaar geleden kwam en de locatie waar MOMO zich nu huist zag, wist ik: hier gaat MOMO een succes worden. Ik zag een gat in de markt en wilde iets brengen wat out of the box is, iets wat niet typisch Amsterdams is. De timing was perfect. Vanaf het begin is MOMO een succes en dat gaf mij de kans om uit te breiden in Amsterdam.’

Hoe zorg je ervoor dat je restaurants in Amsterdam niet met elkaar concurreren?

‘Elk restaurant heeft een eigen DNA. In een familie met vijf kinderen ziet iedereen er anders uit, maar toch is het één familie met hetzelfde bloed. Dat geldt ook voor mijn brands. Elk is gefocust op fine dining en een unieke beleving, maar zelfs het glas is niet hetzelfde. Zo ontstaat een duidelijke identiteit. Een goed idee hoeft niet nieuw te zijn, maar moet een sterk DNA hebben. Al mijn horecazaken hebben dat.’

Welke eigenschappen moet een entrepreneur zoals jij in zich hebben?

‘Je moet weten wat je doet en kennis van zaken hebben. Ik ken de business op ieder front: marketing, finance, interieur, food en hospitality – het is mij allemaal bekend. Ik bemoei me van A tot Z met het ontwikkelen van elk project. Van de koffie die geschonken wordt tot het design van de lounge. Dus denk mee, weet wat je wil en wees creatief. En vertrouw niet te veel op je personeel. Ik ben en blijf overal bij betrokken, of ze het nu willen of niet, haha. Alles is mijn keus.’

Dat is behoorlijk intensief, zeker in de horeca want dat gaat dag en nacht door. Hoe hou je dat vol?

‘Zeker in het begin had ik het gevoel dat ik overal bij moest zijn, dat ik om vijf uur ’s ochtends in het restaurant moest zijn om te zien hoe het ontbijt geserveerd werd. Dat verplichtte ik mezelf. Ik ben een control freak. Lang kon ik het alleen niet volhouden, doordat we acht maanden later een nieuw restaurant openden en ik dus veel meer ging reizen. Ik heb nu een steengoed team om me heen en de ochtenden waarop ik om vijf uur opstond, zijn gelukkig voorbij! Een bedrijf moet niet op één persoon alleen rusten, anders kun je niet groeien. Ik weet nu dat iets niet altijd honderd procent goed kan zijn, maar als je daar dichtbij bent, is het goed genoeg. Er is een limit.’

Op wie vertrouw je het meest in je team?

‘Op mijn vrouw, Stephanie Eliyahoo. Zij is de Managing Director van The Entourage Group.’

Meer lezen? Vanaf 27 oktober vind je de issue in de winkel of bestel een hardcopy van TalkiesMAN door HIER te klikken. Talkies 6x of 8x per jaar op de mat? Abonneren doe je HIER.

Tekst Marjolein de Wit