Nieuwe generatie bierbrouwers

In dit boek wordt een dwarsdoorsnede van bier brouwend Nederland geportretteerd in woord en beeld. Want tot tien jaar geleden was pils nog koning en beheerste een handvol brouwers de Nederlandse markt maar nu heeft ons land een hogere brouwersdichtheid dan de VS, Groot-Brittannië en zelfs bierparadijs België. Gevolg? Een spectaculaire uitbreiding van het smaakpalet. Daarom dit boek, over de bierrevolutie!

De opkomst van kleinschalige bierbrouwers zegt iets over onze hedendaagse omgang met voedsel. De roep om ambachtelijke producten, liefst gemaakt met lokaal verbouwde en biologische ingrediënten, klinkt steeds luider. ‘Eerlijkheid’ en ‘authenticiteit’ zijn deel van het verhaal dat bijna net zo belangrijk is als de smaak. Anoniem fabrieksbier wordt ingeruild voor eigenzinnige brouwsels met een persoonlijk tintje. Ook op ondernemersvlak is de nieuwe brouwersgeneratie exemplarisch voor deze tijd. Ze koppelen een doe-het-zelf-cultuur aan een breed gedragen gevoel van solidariteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Veel brouwinstallaties zijn gefinancierd middels crowdfunding. Coöperatie gaat boven concurrentie. En nogal wat brouwerijen dubbelen als sociale werkplaats.

De bierrevolutie is een coproductie van fotograaf Jan Willem Kaldenbach (o.a. NRC Handelsblad, Harper’s Bazar) en auteur Edo Dijksterhuis (o.a. Het Parool, ArtSlant, Museumtijdschrift).

Geef een reactie