Alfa Romeo Stelvio: The first edition

In honderd jaar Alfa Romeo geschiedenis zijn tal van prachtmodellen de revue gepasseerd, maar nooit eerder was daar een SUV bij. Tot nu. En dat is er natuurlijk niet zomaar één. De elegante en sportieve Stelvio First Edition is een parel van een mid-size SUV, verpakt in een uniek en exclusief jasje – zoals alleen de Italianen dat kunnen.

Stelvio is met 2.758 meter de hoogste bergpas in Italië en staat niet alleen bekend om zijn 75 bochten over twintig kilometer, maar ook om zijn adembenemende uitzichten en ongekend steile hellingspercentage. En daar voelt Alfa Romeo’s nieuwkomer zich als een vis in het water, dus is de auto ernaar vernoemd!

Want asfalt en bergen bedwingen, dat kan de Stelvio First Edition als geen ander.  De achttraps automaat SUV is voorzien van de nieuwe 2,0-liter viercilinder aluminium benzinemotor, die een vermogen van 280 pk levert bij 5.250 toeren en maximumkoppel van 400 Nm bij 2.250 toeren. Bovendien is het blok verzien van elektro-hydraulische klepbediening én een 2-in-1-turbo en directe brandstofinspuiting onder hoge druk (200 bar), die samen zorgen voor uitzonderlijk snelle reacties op het gaspedaal. Dit ongeacht de snelheid, terwijl het brandstofverbruik beperkt blijft. Daarnaast is de Stelvio standaard voorzien van vierwielaandrijving met Q4-techniek en dat zorgt ervoor dat de tractie zo snel verdeeld wordt, dat de prestaties, veiligheid en efficiency ongekend hoog zijn. Dat wil niet zeggen dat je constant in four wheel drive rijdt; het Q4-systeem monitort voortdurend wat de auto doet en hoeveel grip de banden hebben. Is dat in orde? Dan rijdt de Stelvio als een  achterwielaangedreven auto. Dreigen de achterwielen grip te verliezen? Pas dán wordt tot vijftig procent van alle koppel naar de vooras geleid. Zo heb je met deze nieuwe Alfa Romeo alle voordelen van een vierwielaangedreven auto te pakken, terwijl je ook het rijplezier van een achterwielaandrijver ervaart. En over rijplezier gesproken: deze SUV is de snelste in zijn segment, want hij sprint in een luttele 5,7 seconden van nul naar honderd!

Dan de buitenkant. Het exterieur van de Stelvio is onmiskenbaar Alfa Romeo en een samensmelting van heritage, snelheid en schoonheid. Ja, hij lijkt zeker op de rest van de familie, maar heeft ook zeker een eigen karakter. Zo is de Stelvio voorzien van 20 inch lichtmetalen velgen, kleurrijke remklauwen, Bi-Xenon verlichting met LED mistlampen, privacy glas achter en courtesy verlichting bij de deurhendels. Details, daar zijn ze in Italië duidelijk goed in.

Zo ook in het interieur. Van binnen is de Stelvio superoverzichtelijk en helemaal ingericht op de bestuurder. Het kleine, stuur met geïntegreerde startknop en de aluminium schakelflippers zijn standaard, net zoals de elektrisch verstelbare en verwarmbare lederen stoelen. Het 8,8 inch Connect 3D Nav-systeem – ontwikkeld samen met Magneti Marelli –biedt daarbij verschillende geavanceerde features en functies, zoals de nieuwste HMI (human machine interface). Daarnaast is Connect 3D Nav uitgerust met stemherkenning én biedt het connectiviteit met smartphones en tablets. Andere functies zijn Bluetooth, DAB-radio-ontvangst, navigatie met 3D-kaarten en kaartupdates via TomTom.

Alsof het allemaal nog niet genoeg is, is de Stelvio First Edition uitgerust met actieve veiligheidssystemen als Forward Collision Warning (FCW) met Autonomous Emergency Brake (AEB) en voetgangerssignalering, het Integrated Brake System (IBS), Lane Departure Warning (LDW) en cruisecontrol met snelheidsbegrenzer.

Tekst Suzanne van der Hout

Geef een reactie