Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

99 zijn er gebouwd. Eén is er naar Nederland gekomen. En wij hebben ‘m een middagje voor je geleend: de nieuwe Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. Om ‘m eens goed te bekijken. Te ervaren. Met jou te delen. En zo zie en lees je hier alles over de eerste G-Klasse ooit met een Maybach-behandeling!

Looks

Na de op z’n zachtst gezegd bijzondere AMG G 63 6×6- en G 500 4×42-varianten, is er met de Mercedes-Maybach G 650 Landaulet een nieuw hoogtepunt bereikt in de roemruchte historie van de G-Klasse. En dat is een geschiedenis die zich kenmerkt door superlatieven en mijlpalen. Zo laat Mercedes met deze uitvoering zien dat unieke luxe immer naar een nóg hoger plan getild kan worden. Ook toont het merk dat er nog altijd meer dan genoeg potentieel zit in dit klassieke 4×4-model, dat al sinds 1979 in productie is. Opvallend aan de looks van deze uitvoering zijn niet alleen z’n formaat, maar ook de gepolijste 22 inch vijfdubbelspaaks lichtmetalen velgen, waarin het exclusieve opschrift ‘LANDAULET’ is verwerkt. De onderrijbeveiliging voor en achter springen daarbij ook in het oog, net als grote spatschermverbreders in carbon en het op de achterzijde van de auto bevestigde reservewiel met geïntegreerde houder voor het derde remlicht. Het opschrift ‘V12 BITURBO’ op de voorspatschermen verwijst naar de ultieme motorisering: de V12-motor. De grille is voor de gelegenheid voorzien van een verchroomde dubbele lamel.

Diamantvorm

Tot zover de grote lijnen – tijd om dit slagschip eens van dichterbij te bekijken. Want dat is het, met z’n 5,345 meter lengte, 3,428 meter breedte en 2,235 meter hoogte. Dat betekent veel ruimte voor de vier inzittenden, die dan ook elk op een individuele zetel kunnen plaatsnemen. Daar zit je op tweekleurig, hoogwaardige designo-bekleding met stikselpatroon in diamantvorm. Verder heeft de auto bijna een halve meter bodemspeling en dat is best een hoge instap, maar dat heeft Mercedes handig opgelost met elektrisch uitschuivende treeplanken. Deze extraverte G-Klasse is dan ook de ultieme kruising tussen een luxueuze chauffeurslimousine en een terreinwagen. Voorin vertoef je onder de stalen bovenkant, achterin onder een groot stoffen vouwdak – of in de open lucht dus. Achterpassagiers kunnen het dak elektrisch openen en sluiten en er ook voor kiezen zich middels de elektrisch bediende glazen scheidingswand af te zonderen van de mensen voorin. Dat transparante glas kan bovendien met een druk op de knop ondoorzichtig gemaakt worden.

Genieten

Eenmaal in de Maybach G 650 Landaulet geklommen kun je dus echt in alle rust genieten. Dat lukt ook wel, want dankzij de 578 millimeter langere wielbasis is aan ruimte is geen gebrek en je zit er op de First Class-stoelen uit de S-Klasse. Lees: maximaal comfort. Wordt het je allemaal iets te zen? Geen probleem natuurlijk. De rugleuningen van de elektrisch verstelbare, afzonderlijke stoelen kunnen volledig achterover worden gezet. Ook zijn ze voorzien van ENERGIZING-massagefunctie inclusief verwarming en opblaasbare luchtkamers, voor ultiem zitcomfort en een uitstekende zijdelingse ondersteuning. Daarnaast is er de beensteun, die zowel qua lengte als qua hoek verstelbaar is. Geloof ons, beter wordt het echt niet.

Meer lezen? Dat kan in de nieuwe TalkiesMAN, die vanaf 20 april in de winkels ligt. Abonneren? Dat doe je hier!

Geef een reactie