Hul le Kes en Leger des Heils geven kleding een nieuwe kans

ReShare Store, het tweedehands- en vintage kleding-winkelconcept van het Leger des Heils, en modeontwerper Sjaak Hullekes slaan de handen ineen in hun strijd voor een betere wereld. Van 21 t/m 27 oktober 2019 openen ReShare Store en Hul le Kes een pop-up shop in de 9 straatjes in Amsterdam. Voor deze gelegenheid ontwikkelde Hul le Kes een speciale duurzame collectie die voor iedereen betaalbaar is. 


Gebruikssporen
Sjaak Hullekes heeft zijn voorliefde voor vintage en tweedehands items nooit onder stoelen of banken geschoven. In zijn kledingkast is geen kledingstuk te vinden zonder vlek, scheur of andere gebruikssporen. Het gebruik van antieke stoffen en materialen voor de reguliere collectie komt dan ook voort vanuit diezelfde passie voor die vergankelijkheid. Als kind wilde Sjaak antiquair worden en hij struint dan ook al van jongs af aan alle tweedehands winkels af, ook de ReShare Stores van het Leger des Heils zijn een geliefde plek waar hij vaak te vinden is. Voor het modelabel Hul le Kes zijn het juist de gebruikssporen die een kledingstuk uniek maken en extra karakter geven. Het label zet zich ervoor in om mode op een andere manier te bekijken. Consumenten zijn gewend geraakt aan vlekkeloze T-shirts voor een paar euro. Hul le Kes heeft als missie om de consument te laten zien dat een vlek in een kledingstuk mooi kan zijn en het vervagen van je T-shirt geen pure armoe is.  “Ik geloof niet in ‘het nieuwste van het nieuwste’ en het moordende tempo van de mode-industrie. Elk seizoen een nieuwe trend of kleur is een fabeltje dat de industrie door de strot duwt van consumenten,” aldus Sjaak Hullekes. Hul le Kes ontwikkelde daarom speciaal voor de ReShare Store pop-up de ‘Hul le Kes ReShared’ collectie gemaakt uit afgedankte kleding en verfde het met reststromen uit keukens van restaurants. Hul le Kes gelooft erin dat alles en iedereen een tweede, derde of zelfs vierde kans verdient, ook al moet je daarvoor soms even zoeken naar de verborgen schoonheid. 

De collecties
Zowel ReShare Store als Hul le Kes zetten zich in tegen de textielverspilling en vinden dat duurzaamheid de norm moet zijn. Daarom ontwikkelde Sjaak Hullekes en zijn team de Hul le Kes ReShared collectie voor ReShare Store. Voor de collectie selecteerde Hul le Kes kleding in het sorteercentrum van het Leger des Heils. Witte kledingstukken die onverkoopbaar leken zijn door Hul le Kes voorzien van een nieuwe kleur. Het label haalde afvalresten zoals uienschillen en avocadopitten op bij restaurants en plukte groenten uit de eigen Hul le Kes moestuin om alle kleding weer een nieuwe kans te kunnen geven. Zo ontstaat er een collectie met een eigen verhaal, een eigen karakter en die gemakkelijk zelf weer bij te verven valt. Sjaak is daar heel makkelijk over “Wordt je T-shirt té vaal, dan gooi je hem in een pan met uienschillen en hij is weer geel”. Naast de lijn met items die zijn ingeverfd, selecteerde Hul le Kes ook kledingstukken uit het distributiecentrum die passen bij de identiteit van het merk en dat van ReShare Store. Deze collectie draagt de naam ‘Hul le Kes Selected’ en bevat tweedehands dames- en herenkleding en ook aan kinderen is gedacht. ReShare Store en Hul le Kes vinden het van belang dat alle items betaalbaar blijven. De kleding uit de Hul le Kes Selected en Hul le Kes ReShared collecties zijn dan ook, net als alle andere kleding van de ReShare Store, zacht geprijsd. De collectie in de pop-up store in Amsterdam zal dagelijks worden aangevuld met nieuwe producten.