AMIRI

wordt officiële formal wear-partner van FC Barcelona

De wereld van high fashion en topsport komt samen: het Amerikaanse luxelabel AMIRI kondigt een exclusieve samenwerking aan met voetbalgigant FC Barcelona. Het Los Angeles-based modehuis en de Catalaanse club bundelen hun krachten in een partnerschap waarin maatwerk, vakmanschap en stijl centraal staan. AMIRI zal voortaan verantwoordelijk zijn voor de officiële formele kleding van de spelers, zowel van het mannen- als vrouwenteam, én van het management van de club.

Met deze samenwerking benadrukken beide merken hun gedeelde waarden: uitmuntendheid, creativiteit en aandacht voor detail. Waar FC Barcelona al decennialang synoniem staat voor technische perfectie op het veld, vertegenwoordigt AMIRI diezelfde toewijding in de wereld van high-end mode. ‘Voetbal en mode delen eenzelfde geest, geboren uit passie, precisie en creativiteit,’ zegt oprichter en creatief directeur Mike Amiri. ‘Deze samenwerking met Barça is een viering van gedeelde waarden – van meesterschap en zelfexpressie.’

Een collectie geïnspireerd door blaugrana
De collectie haalt zijn inspiratie uit de iconische clubkleuren van Barça – blauw en granaatrood, ook wel bekend als blaugrana. Voor de Winter 2025-collectie kiest AMIRI voor diepe marineblauwe tinten, verwerkt in zesknops overjassen van wol en nauwsluitende blazers – dubbelrijig voor mannen, enkelrijig voor vrouwen – gecombineerd met subtiel uitlopende pantalons in fijn wit-op-blauw krijtstreep. Voor de zomer vertaalt AMIRI zijn kenmerkende sportieve signatuur naar een meer luchtige look: een shirtkraag-blouson met krijtstreep, voorzien van een subtiel MA-monogram op de borstzak. Lichtgewicht knitwear met tonale borduursels van zowel het AMIRI- als FC Barcelona-logo maakt de zomergarderobe compleet. De winterlooks worden verder afgewerkt met gepersonaliseerde monogram-overhemden en accessoires in clubkleuren – een gestreepte das in blauw en granaat, vastgezet met een gouden dasspeld.

Een moderne symbiose van stijl en sport
‘Deze alliantie met AMIRI vertegenwoordigt de verbinding tussen twee instellingen die dezelfde ambitie delen: excellentie, creativiteit en oog voor detail,’ aldus Manel del Río, CEO van FC Barcelona. ‘Elegantie is ook een deel van hoe wij de club vertegenwoordigen, zowel op als naast het veld. AMIRI brengt een eigentijdse visie op vakmanschap die perfect past bij onze identiteit.’

Over AMIRI
Het label AMIRI werd in 2014 opgericht in Los Angeles door ontwerper Mike Amiri, en groeide razendsnel uit tot een van de meest invloedrijke merken in de hedendaagse luxemode. Met zijn unieke mix van Californische nonchalance, rock-’n-roll-invloeden en verfijnd vakmanschap wist Amiri een geheel eigen esthetiek neer te zetten – nu ook zichtbaar in de wereld van het topvoetbal.