Breguet en de kunsten

BREGUET KONDIGT OFFICIEEL PARTNERSCHAP AAN MET FRIEZE

Breguet is verheugd om zijn internationaal partnerschap aan te kondigen met Frieze, een van ’s werelds meest toonaangevende stemmen van de hedendaagse cultuur. Deze samenwerking met de vijf internationale kunstbeurzen van Frieze – Frieze London, Frieze Masters, Frieze New York, Frieze Los Angeles en Frieze Seoul – werd afgesloten tot 2024 en versterkt verder de jarenlange banden van Breguet met de kunsten. De eerste beurs vindt plaats in New York, van 18-22 mei in ‘The Shed’, een galerij dichtbij de nieuwgebouwde ‘Hudson Yards’ op Manhattan.

Als platform voor moderne en hedendaagse kunst heeft Frieze zich gevestigd als één van de leiders op de kunstmarkt. Erkend als avant-gardistisch, creatief en innovatief, heeft de beurs de manufactuur Breguet, die al snel de gemeenschappelijke waarden tussen de twee organisaties herkende, onmiddellijk overtuigd.

Ons merk heeft altijd dicht bij de wereld van de kunst gestaan. Hetzij via onze stichter die de neoklassieke stijl creëerde en zo de moderne horlogerie blijvend inspireerde, hetzij via onze ambachtslui die, in de manufactuur, de eeuwenoude knowhow van het decoreren van wijzerplaten en uurwerken bestendigen. Het vormen van een partnerschap met een beurs als Frieze die de talenten van vandaag en morgen laat zien, lijkt ons natuurlijk en logisch. We zijn dan ook trots en blij om deze samenwerking aan te gaan.

Lionel a Marca, CEO van Breguet

De bezoekers van de tentoonstelling zullen op de stand van Breguet demonstraties kunnen zien van een ambachtsman die bezig is aan een guillocheuse, een werktuig dat in de manufactuur wordt gebruikt om de verschillende versieringen aan te brengen die op de gangwerken verschijnen. De techniek van het guillocheren werd rond 1786 door Abraham-Louis Breguet in de horlogerie geïntroduceerd en is een typisch stijlkenmerk van het Huis. Naast het esthetische aspect van deze versieringen, ving de guillochage ook eventueel stof op en verbeterde het de leesbaarheid van de wijzerplaat. Vandaag de dag wordt deze decoratie, die minutieus werk vereist, nog steeds op de traditionele manier uitgevoerd, met de onvervangbare guilloché draaibank, die al meer dan een eeuw oud is.

Het nieuwe partnerschap heeft als basis de samenwerking tussen Breguet en kunstenaar Pablo Bronstein, die door Frieze aan elkaar werden voorgesteld. Bronstein zal op elke beurs van 2022 en op Frieze Los Angeles in 2023 speciaal voor de lounge van Breguet kunstwerken creëren. De werken zullen zijn reactie weergeven op de wereld en het erfgoed van Breguet, waarbij hij, doorheen de geschiedenis, de onderlinge relatie tussen kunst, design, ambacht en technologie zal verkennen.

Tijdens de beurs krijgen de bezoekers de gelegenheid een historisch “Souscription” horloge uit de collecties van het Breguet Museum te bewonderen. In 1797 had Abraham-Louis Breguet het idee om een verfijnd en minimalistisch zakhorloge op de markt te brengen, uitgerust met één enkele wijzer en een geëmailleerde wijzerplaat. De uitvinding kreeg de naam “Souscription” omdat de koper een kwart van de prijs reeds bij de bestelling moest betalen. Dit type horloge was de inspiratiebron voor de hedendaagse Tradition-collectie, die eveneens tentoongesteld zal worden.

Breguet en de kunsten

Vanaf het begin onderscheidt Breguet zich aan de spits van de wereldhorlogerie, vooral dankzij de avant-gardistische geest van zijn stichter, Abraham-Louis Breguet. Hij was een uitmuntend wetenschapper, technicus en ontwerper en wordt beschouwd als de “schepper” van de neoklassieke stijl. Terwijl in Parijs de barok nog steeds in de mode was, gaf de oprichter van het bedrijf de voorkeur aan soberheid. Hij introduceerde de neoklassieke stijl en lanceerde meteen een nieuwe trend. Verder behoren vele kunstenaars tot de clientèle van het merk en sommigen hebben zich in hun werk zelfs door Breguet laten inspireren, zoals de schilder Hans Erni die de stichter van Breguet, Abraham-Louis, centraal stelde in zijn werk ‘Filosofie van de meting van de tijd’.

Breguet heeft overigens nooit opgehouden kunst in al zijn vormen te waarderen, meer in het bijzonder in zijn ateliers in de Vallée de Joux in Zwitserland, waar de horlogemakers een lange traditie van expertise voortzetten, vooral op het gebied van graveren, hengelen, emailleren en guilloché.