De BMW iX
De nieuwe manier van rijden
De BMW iX is het nieuwe technologische vlaggenschip van BMW Group. De auto is meer dan alleen een elektrisch aangedreven auto, het is een volledig nieuwe wagen die tot een van de meest gestroomlijnde auto’s van dit moment wordt gerekend. En dat met alle eigenschappen die je van de premium autofabrikant verwacht.
Met zijn toonaangevende design en ruimtelijke, luxueuze interieur vormt de BMW iX een frisse, nieuwe invulling van het Sports Activity Vehicle (SAV)-concept. De BMW iX is vanaf het eerste idee ontworpen als puur elektrisch aangedreven auto en maakt gebruik van een nieuw en toekomstgericht technologiepakket. Dit biedt een enorm potentieel voor innovaties op het gebied van geautomatiseerd rijden, bediening, connectiviteit en digitale diensten. Daarmee staat de BMW iX garant voor een zorgeloze rijbeleving.
DESIGN
De BMW iX is een geheel nieuw model. De ontwerpers hebben met deze auto het boek van autodesign compleet herschreven. De iX is qua formaat te vergelijken met de BMW X5 en X6 en straalt door het strakke lijnenspel en grote oppervlaktes een natuurlijke schoonheid uit. Het revolutionaire exterieur gaat de designtaal van BMW’s voor jaren definiëren. Dit geldt ook voor het interieur. Het binnenwerk is ontworpen om een hoge mate van ontspanning en welzijn te bieden aan zowel de bestuurder als de passagiers. Minimalisme en moderniteit staan centraal. Er is veel ruimte en de nieuw ontwikkelde stoelen met geïntegreerde hoofdsteun versterken niet alleen de luxueuze en ruimtelijke ambiance, maar zorgen ook voor een huiselijk gevoel. Het ontbreken van een middentunnel zorgt voor extra been- en voetruimte, maar ook voor aanvullende opbergmogelijkheden. Daarnaast beschikt de iX over een doorlopend glazen panoramadak. Deze zorgt voor licht, meer ruimte en een ontspannen loungegevoel. En ideaal: mocht je behoefte hebben aan minder licht, kan het dak elektrochromatisch worden geblindeerd. Ook maakt de iX gebruik van zelfherstellende materialen en onopvallende, slimme techniek. Neem bijvoorbeeld de verfijnde, edelhouten, luxueuze details in de middenconsole. Hiermee kan de bestuurder verschillende functies in de auto besturen door simpelweg het hout aan te raken. Rijden in de iX voelt als thuiskomen.
DIGITALE INTELLIGENTIE
Een compleet nieuw en elektrisch ontwerp vraagt om revolutionaire en slimme systemen. Zo biedt de BMW iX op basis van de nieuwste digitale innovaties een uiterst moderne verbinding met internet en als allereerste productieauto ook standaard 5G. Daarnaast maakt de nieuwste generatie van het iDrive weergave- en bedieningssysteem ook zijn opwachting. Met dit nieuwe bedieningsconcept communiceer je voor het eerst op natuurlijke wijze met de auto. Het systeem is gebaseerd op het nieuwe BMW Operating System 8 en is ontwikkeld met een duidelijke focus op de touchscreenbediening van het BMW Curved Display en op verbale communicatie met de BMW Intelligent Personal Assistant. Laatstgenoemde reageert op de stem van de bestuurder en op zijn of haar gebaren. Daarnaast maakt de Intelligent Personal Assistant gebruik van een nieuwe afbeelding wanneer hij met andere inzittenden van de auto communiceert.
UITVOERINGEN
De BMW iX is verkrijgbaar in twee motoruitvoeringen: het instapmodel, de BMW iX xDrive40, en het topmodel; de BMW iX xDrive50. Beide modellen zijn bij uitstek geschikt voor zowel de drukke stad als lange afstanden. De auto’s leveren door de twee krachtige elektromoteren en de vierwielaandrijving uitstekende prestaties. Het instapmodel heeft 326 pk vermogen waarin je in 6,1 seconden van nul naar 100 km/u gaat. De actieradius is 416 km maximaal volgens WLTP-meting. Deze meting staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, een verbruikstest die alle nieuwe elektrische auto’s verplicht moeten afleggen. Het topmodel heeft meer vermogen met 523 pk. Daarnaast heeft hij een nul naar 100 km/u tijd van 4,6 seconden. Het accupakket is groter waardoor de WLTP-meting maximaal 617 kilometer rijplezier garandeert. Beide uitvoeringen hebben dezelfde optiepakketten. Bovendien hebben alle BMW iX-varianten dezelfde geavanceerde technologie achter de BMW-grille zitten, zodat de elektrische SUV een van de beste deels autonoom rijdende auto’s op de weg is.
LEKKER LADEN
Een slim laadsysteem is een must als we zorgeloos elektrisch willen rijden. De BMW iX heeft bij de xDrive50-variant een accupakket met een capaciteit van zo’n 110 KWh en behoort daarmee tot de elektrische auto’s met grotere batterijpakketten. Op de wallbox-thuislader heeft de BMW iX xDrive50 gemiddeld tien uur nodig om volledig op te laden. Voor de eDrive40 is dit ongeveer zeven uur. Bij een openbaar laadstation kan men een vergelijkbaar resultaat verwachten. Een snellaadstation zal de BMW iX aanzienlijk sneller een elektrische boost geven. Binnen 35 minuten is de auto tot 80 procent opgeladen waarna bijna 460 kilometer kan worden gereden.
DUURZAAM
De BMW iX omarmt een omvangrijk duurzaamheidsconcept. In zijn gehele levenscyclus stoot de auto 45 procent minder broeikasgassen uit dan een vergelijkbare SAV met dieselmotor. Dit is mede te danken aan het gebruik van uitsluitend hernieuwbare energie voor de productie en het gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen. Krachtig, gestroomlijnd en zorgeloos. Dat is de BMW iX. Verkrijgbaar vanaf 87.330 euro.