Kunst als ultieme rebellie
EVERYTHING IS TRUE – NOTHING IS PERMITTED
Vanaf 8 maart tot en met 15 juni 2025 is Brutus Space in Rotterdam het strijdtoneel van een ongekende kunstervaring: EVERYTHING IS TRUE – NOTHING IS PERMITTED. Curator Kendell Geers presenteert een compromisloze tentoonstelling waarin kunstenaars alles op het spel zetten, inclusief zichzelf. Hier geen veilige esthetiek, maar rauwe confrontatie met de maatschappelijke realiteit. Kunst als wapen tegen onderdrukking, censuur en de commerciële kunstmarkt.
De expositie brengt werk samen van Marina Abramović, Cassils, Regina José Galindo, Kara Walker, Edith Dekyndt, Santiago Sierra, Selma Selman, Gilbert & George, Arthur Jafa, Alfredo Jaar en vele anderen. Hun kunst is een explosieve mix van protest, reflectie en radicale expressie. Hier wordt de kunstmarkt niet gevierd, maar ondergraven. Hier wordt kunst niet als decor gezien, maar als aanval op de status quo.
Onder de werken bevinden zich iconische en controversiële stukken zoals Valie Export’s Action Pants: Genital Panic (1969), Andres Serrano’s Piss Christ (1987) en David Wojnarowicz’ Silence = Death (1989). Kunst die pijn, provocatie en politieke lading ademt.

Een punk-esthetiek in een rauwe ruimte
Brutus Space vormt de perfecte setting voor deze tentoonstelling. Geen steriele white cube, maar een industriële ruimte waar kunst en realiteit elkaar zonder filter ontmoeten. Werken zijn direct op de muren gedrukt, tussen roestplekken en afbladderende verf. De punk-esthetiek verwijst naar avant-garde tentoonstellingen van een eeuw geleden, toen dadaïsten en surrealisten de gevestigde orde uitdaagden.
Vrijheidsstrijd of terreur?
EVERYTHING IS TRUE – NOTHING IS PERMITTED stelt vragen over macht, vrijheid en perceptie. Waar ligt de grens tussen een vrijheidsstrijder en een terrorist? Hoe verhoudt kunst zich tot politieke strijd? De films van Arthur Jafa, Andres Serrano en Johan Grimonprez dagen bezoekers uit om voorbij de conventionele waarheden te kijken, met beelden van historische gebeurtenissen zoals de bestorming van het Capitool, de moord op George Floyd en de aanval op het World Trade Center.

Naast video’s en foto’s bevat de tentoonstelling ook vijftien live performances, waaronder nieuw werk van Mandy El-Sayegh en Regina José Galindo. In een tijdperk waarin taal steeds vaker wordt gemanipuleerd en beelden een wapen zijn geworden van massale afleiding, richt de tentoonstelling zich op de ultieme fysieke realiteit: het menselijk lichaam.
De kracht van A/POLITICAL
Veel van de werken komen uit de collectie van A/POLITICAL, een organisatie die zich inzet voor kunstenaars wier werk te controversieel is voor reguliere instellingen. Van samenwerkingen met WikiLeaks tot projecten met Santiago Sierra en Bruce LaBruce, A/POLITICAL ondersteunt kunst die de gevestigde orde uitdaagt en kritische vragen stelt over macht en vrijheid.
Kendell Geers, geboren in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid, werd als anti-apartheidsactivist vervolgd en leeft sindsdien als politiek vluchteling. Zijn artistieke praktijk weigert categorisering en bevraagt de grenzen tussen kunst en politiek. Zijn werk werd onder andere getoond op Documenta 11 en de Johannesburg Biënnale. Met deze tentoonstelling keert Geers terug naar de frontlinie van artistiek verzet.
Brutus, opgericht door Joep van Lieshout, is een unieke broedplaats voor radicale kunst. Geen museum, maar een experimentele ruimte waar kunstenaars volledige vrijheid krijgen. Met 6000 m² tentoonstellingsruimte, een beeldentuin en een residentieprogramma is Brutus een van de spannendste plekken voor cutting-edge kunst in Nederland.

- Locatie: Brutus Space, Keileweg 10, Rotterdam
- Data: 8 maart – 15 juni 2025
- Openingstijden: Donderdag t/m zondag, 12:00 – 18:00 uur
- Toegang: €10,- / CJP & Rotterdampas €5,- / We Are Public & Museumkaart gratis
- Let op: Niet geschikt voor personen onder de 18 jaar
- Brutus.nl