BMW

Tweede seizoen van de podcast thriller ‘Hypnopolis’

De Engelstalige podcast thriller “Hypnopolis” van BMW krijgt een vervolg. Het tweede seizoen van het succesvolle audio entertainment format start vandaag. Het is volledig fictief, onderscheidt zich van de concurrentie en is de allereerste interactieve podcast die door een merk wordt uitgegeven. De vorig jaar uitgebrachte afleveringen van het eerste seizoen, met de tijdreizende journaliste Hope Reiser in de hoofdrol, haalden de podcast-hitlijsten en werden in 26 landen afgespeeld.

“Hypnopolis II, Utopia in progress” baseert zijn plot, nog meer dan in het eerste seizoen, op op gegevens gebaseerde toekomstscenario’s van de BMW Group. Centraal staan de megatrend van de circulaire economie en het verantwoord gebruik van hulpbronnen. De hoofdrolspelers van de nieuwe editie van de eco-thriller reizen in futuristische luchtschepen naar verbluffende locaties van een langzaam regenererende wereld, zoals een zonne- en recyclingboerderij in Noord-Afrika. Het verhaal van “Hypnopolis” is bewust niet gericht op het merk BMW of op auto’s, maar het maakt wel gebruik van de expertise van de BMW Group. Het plot is gebaseerd op veronderstellingen van de “toekomst”-experts van het bedrijf – bijvoorbeeld over hoe steden en mobiliteit zich zullen ontwikkelen.

BMW richt zich nu nog meer op een futuristische vertelvorm als onderdeel van zijn hoog aangeschreven audiostrategie. De luisterervaring is nog verder verbeterd. Het seizoen “Hypnopolis II”, bedacht door de Britse sterauteur Robert Valentine samen met het Hamburgse creatieve bureau Jung von Matt/NEXT ALSTER en uitgewerkt in een productie in Los Angeles en Hamburg, is een interactieve podcast. Luisteraars kunnen de gebeurtenissen beïnvloeden met individuele beslissingen door korte stemcommando’s uit te spreken. De uitkomst van het verhaal varieert dus afhankelijk van de keuzes die een luisteraar maakt. Dit maakt de podcast nog persoonlijker, authentieker en vermakelijker. “Met het tweede deel van onze succesvolle fictieve podcastserie bieden we een nog persoonlijkere luisterervaring met nieuwe, interactieve elementen. Luisteraars kunnen het verloop van het verhaal beïnvloeden door hun beslissingen – zo emotioneren we het merk en volgen we consequent onze klantgerichte marketingaanpak”, zegt Stefan Ponikva, Hoofd BMW Merkcommunicatie en -beleving.

Aangezien het format ook is geïmplementeerd in het entertainmentprogramma van BMW auto’s, kunnen klanten genieten van de podcast als een “in-car experience”. “Hypnopolis” naast “Changing Lanes”, “Creators of a different beat” en “KulturMobile. De Literatuur Podcast” is de vierde podcast van BMW.