what we need
FASHION WITH SOUL
Je favo items zijn waarschijnlijk die uit de fast fashion-industrie. Goede denim, fijne basics. Grote modeketens weten telkens weer ons hart (en onze portemonnee) te veroveren en wij slaan onze slag in de grote stores en online. Vorig jaar zagen we wél een verschuiving. Niet langer tellen alleen de looks; mode heeft veel meer en vaker een verhaal.
Slow fashion
Hul le Kes is het eigenzinnige antwoord van modeontwerper Sjaak Hullekes op de vaak oppervlakkige buitenkant van de modewereld en sociale media. Het uitganspunt van Hul le Kes is dat niet de perfectie, maar juist de imperfectie kleding karaktervol en interessant maakt. Rust en onthaasting vormen een leidraad in het werk van Sjaak Hullekes. De rust waarin hij als jonge jongen werd grootgebracht vormt nog steeds zijn inspiratie voor nieuwe ontwerpen en concepten.
Elk item uit de Hul le Kes-collectie wordt gemaakt in kleine oplagen. Geen massaproductie, maar stuk voor stuk en met de hand. Aan de rand van het centrum van Arnhem in een voormalige houtzagerij wordt elk item van Hul le Kes vervaardigd door een klein team van vakmensen bij Studio RYN. Het gebruik van kleine restpartijen, overproductie en antieke stoffen zijn een andere reden waarom de producten in kleine oplage worden gemaakt. Niet alleen de kleding zelf, maar ook de verpakkingen worden gemaakt van resten. Het karton dat wordt gebruikt voor de Hul le Kes-dozen en het papier van de paspoorten zouden anders in de prullenbak belanden.
Ieder item heeft zijn eigen paspoort met informatie over de materialen, het product en de makers. Op die manier geeft Hul le Kes meer inzage in de manier waarop het product tot leven is gekomen. Een Hul le Kes-item ontwikkelt zichzelf, in samenwerking tussen de drager en alle andere mensen die betrokken zijn bij het maakproces, tot een product met geschiedenis. Een product met een eigen unieke ziel. Doordat iedere nieuwe drager zijn of haar herinneringen en verhalen over het product in het paspoort schrijft en dat iedere keer weer toont het paspoort de geschiedenis van ieder item. Met deze geschiedenis worden de gaten, scheuren en slijtages onderdelen van de geschiedenis en zijn ze direct te linken aan specifieke momenten. Wanneer de drager klaar is met het item en iets nieuws wil, kan het Hul le Kes-kledingstuk terug worden gezonden. Wanneer het aangekomen is in Arnhem krijgt de voormalige drager vijftien procent van het aankoopbedrag tegoed op zijn of haar Hul le Kes-account voor een nieuwe aankoop. In de tussentijd wordt in het atelier in Arnhem door het team gewerkt aan het opknappen van het product volgens de WabiSabi-principes door het te repareren of te gebruiken voor nieuwe ontwerpen. Het ‘nieuwe’ product wordt daarna weer op de markt gebracht, inclusief het oude paspoort en verpakkingen om zo de levenscyclus voort te zetten met een nieuwe eigenaar. Lang leve slow fashion!
House of African prints
In januari maakte Affaso zijn debuut op de markt. Affaso is opgericht door een stel specialisten uit de modewereld met onder andere executives van Nike, Mexx, Laura Ashley en voormalig Vlisco-directeur Hans Ouwendijk. Zij zagen een verandering in de markt; storytelling moest het zijn. Het resultaat is een merk met oude Afrikaanse prints op prachtige kwaliteit overhemden met verhalen van soms meer dan 150 jaar oud. Hans Ouwendijk: ‘Ik zit al mijn hele leven in de kledingindustrie. Ik heb op veel verschillende niveaus gewerkt, maar wel altijd binnen een bedrijf dat zeer internationaal opereert. Ik heb ook in Amerika en Engeland gewoond en gewerkt en ben vaak in het Verre Oosten geweest. De laatste zeven jaar heb ik me met name gericht op Afrika. Na veel in Afrika geweest te zijn, kwamen mijn team en ik tot de conclusie dat de Afrikaanse prints zo mooi waren, maar alleen succesvol in Afrika. We vonden het vreemd dat die speciale designs niet succesvol zijn in Europa en Amerika. We besloten dit erfgoed om te zetten in een goed kwaliteitsproduct. In Afrika gelden drie belangrijke elementen in de mode: de tekening, de kleur en de storytelling bij een product. De tekeningen kunnen van alles bevatten, maar als kleuren goed zijn afgestemd is dat een belangrijk ingrediënt van succes in de Afrikaanse markt. De storytelling zorgt ervoor dat elk design zijn verhaal vertelt. Dat is eigenlijk iets wat zo speciaal is en kleding is zoveel meer dan een stuk stof dat je over je schouders draagt. Bij AFFASO geven we ook veel aandacht aan die specifieke verhalen.
Er is daarnaast een modetrend in de wereld gaande en ik hoef alleen maar in de spiegel te kijken om dat te bevestigen. De laatste jaren was de mannenmode vrij saai en sober. Het was niets meer dan een wit shirt, een blouse met een blauwe streepjes of een zwarte trui. Dat is aan het veranderen. Er is een algemene trend dat kleuren steeds belangrijker beginnen te worden. Mensen vinden het belangrijk om ook naar buiten uit te dragen dat ze iets anders zijn dan die grauwe massa. Er zijn natuurlijk overal ter wereld blouses te koop met Hawaiiprints, maar hier zitten geen verhalen achter. Daarnaast laat de kwaliteit van de shirts vaak te wensen over. Kleding moet comfortabel zitten: onze shirts zijn bedrukt in een digitaal productieproces en hoef je bijvoorbeeld nauwelijks te strijken, dat komt door het hoogwaardige katoen dat wordt gebruikt.
AFFASO staat voor AFrican – FAshion – SOul. Het gaat hierin voornamelijk om “soul”. AFFASO besloot om te beginnen met het ontwikkelen van het product. We hebben een deal gemaakt met de designers om alle designs die ze soms meer dan 150 jaar bewaard hebben, te mogen gebruiken. Dat waren er meer dan dertigduizend. Daar gaan we doorheen met onze designers en specialisten om te kijken wat we nu in de markt willen zetten, daaruit volgde onze eerste collectie. Ik heb mijn hele leven al gezegd dat je dromen moet hebben. De droom voor Affaso is te proberen om de eerste productcategorie die we nu hebben, mannenshirts, succesvol te maken in de Europese en Amerikaanse markt. Maar we zijn al druk bezig om de collectie uit te breiden met andere items. Dan kun je denken aan accessoires, beachwear en damesmode. We gaan zeker verder uitbreiden zodat we een vernieuwend aanbod kunnen bieden op het gebied van kleur, kwaliteit en goede verhalen.’