Traditie, craftsmanship en creativiteit. Chopard weet deze kernwaarden feilloos en tot in perfectie met elkaar te vereenzelvigen in hun one-of-a-kind juwelen en horloges. In de Chopard haute joaillerie-ateliers is het voor de meesterambachtslieden van het in Genève gevestigde bedrijf niet de vraag óf, maar enkel wannéér ze een briljant nieuwe creatie het daglicht mogen tonen. Dit najaar komt het Zwitserse familiebedrijf met een prachtige herinterpretatie van een bijzonder erfstuk uit het verleden: de Chopard Alpine Eagle. Deze nieuwe collectie is geïnspireerd op het mondaine sporthorloge st. Moritz uit de jaren tachtig, ontstaan vanuit een unieke samenwerking tussen grootvader Karl, vader Karl-Friedrich en (klein)zoon Karl- Fritz Scheufele.
Het is 1979 wanneer Karl-Friedrich, zoon van Karl, in het kantoor van zijn vader brainstormt over een nog te ontwikkelen horloge. Hij kent de markt als geen ander – heeft het vak met de paplepel ingegoten gekregen natuurlijk – en Karl-Friedrich vindt zijn inspiratie in het mondaine skioord St. Moritz.
Wat zou er gebeuren als we een ultiem luxueus sporthorloge maken, dat zich perfect op de piste thuisvoelt? – vraagt de ambitieuze Karl-Friedrich zich af. Zijn vader, de eerste generatie Scheufele die Chopard mag leiden, twijfelt. Maar na diverse discussies geeft hij zijn zoon de kans het horloge te ontwikkelen.
De rest is eigenlijk geschiedenis, want het horloge blijkt een doorslaand succes. Nu, veertig jaar later, heeft de derde generatie Scheufele nieuw leven geblazen in het succesmodel. Zoon Karl-Fritz Scheufele betreurt dat het horloge heden ten dage niet meer in productie is. Dat moet veranderen, en het is nu – ironisch genoeg – zijn beurt om zijn vader, Karl-Friedrich – inmiddels Co-President van Chopard tezamen met zijn zus Caroline Scheufele – te overtuigen. Het lukt!
En zo ontstaat deze nieuwe Alpine Eagle-horlogelijn van het Zwitserse familiebedrijf Chopard. Een herinterpretatie van de St. Moritz, het eerste horloge dat in 1980 persoonlijk werd ontworpen door Co-President Karl-Friedrich Scheufele. Net als veertig jaar geleden liet de familie Scheufele zich voor de creatie van de Alpine Eagle inspireren door de grote passie voor de Alpen en de superieure kracht van de steenarend die daar heerst. Zo doet de rotsachtige textuur van de wijzerplaat denken aan een arendsoog, de wijzers aan de veren van de adelaar en het koud, glimmend staal aan gletsjers. In de kroon is een kompasroos gegraveerd. Het getuigt van eigentijdse elegantie en is uiterst sportief-chic. Chopard heeft voor de Alpine Eagle zelfs, in eigen beheer, een nieuwe staalsoort ontwikkeld met unieke eigenschappen, Lucent Steel A223. Ook de automatische uurwerken zijn volledig in eigen manufactuur ontwikkeld en vervaardigd. Last but not least: de horloges zijn waterdicht tot honderd meter. Dat maakt het uurwerk uitermate geschikt als ultiem luxueus sporthorloge dat zich perfect op de piste thuisvoelt, precies zoals Karl-Friedrich veertig jaar geleden ook voor ogen had.
Chopard presenteert deze collectie in tien modellen met een kast van 41 of 36 millimeter en uitgevoerd in staal, roségoud of staal in combinatie met goud. De wijzerplaat is uitgevoerd in blauw, grijs of parelmoer. Vier kleine modellen zijn zelfs bezet met diamanten. De stijlvolle horloges zijn unisex – dus hoe bijzonder is het als jij en je lief het exclusieve model beide om jullie polsen dragen?
De Alpine Eagle-collectie van Chopard is vanaf 9.530 euro exclusief verkrijgbaar bij de Chopard Boutique (Amsterdam), Schaap en Citroen (Rotterdam & Eindhoven), Leon Martens (Maastricht), Aalbers (Velp) en Steltman (Den Haag). chopard.com