Creativiteit viert hoogtij
Dé 7 foodtrends van 2021
Een nieuw jaar brengt vele nieuwe trends met zich mee en dus ook nieuwe food trends. Wordt lunchen het nieuwe dineren? Gaan we vaker voor alcoholvrije cocktails? Welke buitenlandse food trends gaan we volgen? Alle nieuwe food & beverage trends voor 2021 lees je hier!
Lunchen wordt het nieuwe dineren
Wat onze zuiderburen écht beter voor elkaar hebben, is een traditie van heerlijk uitgebreide lunches. In 2021 komt deze fijne Belgische traditie naar ons overgewaaid. Uit onderzoek van TheFork komt naar voren dat 60% van de ondervraagden in de toekomst graag buiten de deur luncht. Van deze groep zegt 28% dit te doen om de restauranthouders te supporten. Met deze toegenomen wens vanuit de gasten ziet het er naar uit dat de uitgebreide lunch het diner gaat vervangen!
(West-) Afrikaanse food safari
Nu er door Mediterrane trends steeds meer groenten op menu’s verschijnen, zien we langzaam maar zeker een nieuwe exotische variant aan het food front verschijnen: de (West) Afrikaanse keuken. Het West-Afrikaanse continent heeft een enorm divers smaakpalet en staat met name bekend om haar stoofschotels met een kruidige twist. Wat je vaak tegenkomt is een éénpansgerecht met de bekende okra, banaan en cassave en de (minder bekende) jollof en fonio. Jollof wordt ook wel de risotto van West-Afrika genoemd en is hét perfecte feestgerecht. De basis: gebakken rijst met ui, tomaten, pepers en veel specerijen.
Alcoholvrije cocktails
Een katerloos weekend klinkt heerlijk en ook Dry January is dit jaar weet een hit. Veel Nederlanders denken steeds meer na over de consumptie van alcohol en het effect dat dat heeft. Verwachting is dat Nederlanders in 2021 meer alcoholvrije cocktails gaat drinken. De opkomst van de Seltzer is hier ook een goed voorbeeld van. Hard Seltzer is een verfrissende mixdrank van bruiswater met een veel lager alcoholpercentage, geen toegevoegde suikers en het is laag in calorieën. Dus ook helemaal geschikt bij een healthy lifestyle! In Amerika zijn er door de enorme populariteit inmiddels ook verschillende Seltzer Bars. Daarnaast heb je ook het drankje ‘Seedlip’, dat je kunt gebruiken voor alcoholvrije cocktails als een Gin & Tonic. Verwachting is dat in Nederland in 2021 de alcoholvrije en alcoholarme dranken een ook een trend gaan worden.
Creativiteit viert hoogtij
Het sluiten van de horeca heeft ervoor gezorgd dat veel horecaondernemers creatieve verdienmodellen ontwikkelen. Van culinaire hotel-arrangementen, tot workouts in een voormalig restaurant of club, tot heuse food pop-up supermarkten/ traiteurs als ‘Vendejo’ van restaurant de Goudfazant in Amsterdam. En natuurlijk de lekkerste afhaalmaaltijden bij je favoriete restaurants. Je bent geen echte foodie als je niet ooit een pizza bij Europizza in Amsterdam Noord hebt gehaald om je locals te supporten. Ook in 2021 gaan we vol goede moed ondernemen, zijn we creatief en werken we samen. De trend van knappe en creatieve concepten zet in 2021 alleen maar door en het afhalen en bestellen bij restaurants, die je thuis zelf mooi kunt opdienen zullen we steeds vaker zien.
Copaiba: de nieuwe vervanger voor CBD-olie
Of CBD-olie legaal is of niet blijft een grijs gebied, maar dat het populair is, is zo gek niet. De bewezen voordelen bij de behandeling van angst, chronische pijn en ontsteking worden ondersteund door steeds meer bewijs uit verschillende onderzoeken. Maar nu is er een nieuwe, volledige legale optie: ‘Copaiba’. Deze etherische olie wordt gewonnen uit de hars van de Copaifera-boom en heeft dezelfde uitwerking en voordelen als CBD-olie. Bovendien heeft het een lekkere smaak. Als je het toevoegt aan eetwaren en drankjes, heeft Copaiba een zoete, houtachtige smaak en een geur die op zichzelf al voor ontspanning zorgt. Verwacht wordt dat Copaiba de komende jaren vaker zal opduiken in de biologische en natuurlijke voedingswereld.
Prinses op de kikkererwt
Het is tijd om verder te denken dan hummus en falafel. Kikkererwten gaan in 2021 een grote vlucht nemen. De kikkererwt is rijk aan vezels en plantaardige eiwitten en wordt ook wel gezien als de vervanger van de in 2020 veelgebruikte bloemkool. Hij duikt op in producten zoals kikkererwtentofu, kikkererwtenmeel, kikkererwtenpasta en zelfs kikkererwtengranen! Komend jaar voelen we ons allemaal een prins of prinses op de kikkererwt.
Supermarkten worden een healthy one-stop shop
Iedereen is steeds meer op zoek naar voedingssupplementen, vitamines en biologische voedingswaren zoals superfoods, bone broth (dit is een bouillon op basis van botten) en gefermenteerde producten die een heilzame werking op ons immuunsysteem hebben. Supermarkten als het Amerikaanse ‘Wholefoods’ voorspellen dat de grens tussen apotheek en supermarkt in 2021 steeds meer gaat vervagen.
Bron: TheFork