interview met CEO Massimiliano Pogliani

De impact van jouw dagelijkse kop koffie

Dagelijks gaat er in ons kleine landje zo’n 6,5 miljoen liter koffie doorheen. Maar wie knapt daar eigenlijk het meeste van op? Bewust koffiedrinken moet als je het ons vraagt meer regel dan uitzondering zijn. Die gedachte deelt illycaffè met ons. Het Italiaanse bedrijf levert wereldwijd de lekkerste koffie en dat komt omdat de organisatie van binnenuit transparant en duurzaam opereert. CEO Massimiliano Pogliani geeft ons een les hoe zowel bedrijven als consumenten daadwerkelijk verschil kunnen maken om de kwaliteit van leven te verbeteren.

CEO Massimiliano Pogliani

WAT IS HET BELANG VAN DUURZAME KOFFIE? 
‘De koffieproductie kent in het algemeen een niet-duurzame economische, sociale en ecologische crisis die armoede veroorzaakt door lage inkomen en milieuschade. Als er niet op wordt gelet, kan de productie leiden tot massale ontbossing, erosie en sedimentatie van waterwegen. Voor een wereldwijd opererend bedrijf als illycaffè, waar kwaliteit centraal staat in de filosofie, is het dan ook van uiterst belang hier correct mee om te gaan. We zoeken altijd naar de beste kwaliteit.’ 

HOE REALISEERT ILLY DIT? 
‘Onze missie om wereldwijd de beste koffie aan te bieden, is gebaseerd op een sterke overtuiging: kwaliteit begint bij de start. In het geval van de productie van koffie begint het dus bij de plant zelf. Onze strategie rust op vier pijlers: het rechtstreeks samenwerken met producenten, het overdragen van kennis aan hen, het betalen van een eerlijke prijs en het onderhouden van de “Circolo illy”, een club van illy-producenten waarin kennis en informatie wordt gedeeld. Wij staan in nauw contact met koffieproducenten om de allerbeste Arabica-bonen te zoeken en te verwerken. De meeste van deze landen zijn ontwikkelingslanden en voor hen is koffieteelt een van de weinige – zo niet de enige – bron van inkomsten. De selectie van leveranciers kent wereldwijd een streng beleid. Ieder jaar besteedt illy dan ook veel tijd en energie aan professionele training voor onze koffieboeren. De zorg en kennis die ze toepassen om de koffie te produceren en de ondersteuning die wij bieden, maakt dus het grote verschil.’

DUURZAME KWALITEIT WORDT DUS HET HULPMIDDEL OM DE LEVENSOMSTANDIGHEDEN VAN KOFFIEBOEREN EN ANDEREN DIE IN DEZE SECTOR WERKEN TE VERBETEREN.
‘Vanaf het allereerste begin kent illy een duurzaam bedrijfsmodel dat concurrenten de baas is en tegelijkertijd inkomsten en bedrijfsdoelstellingen kan realiseren op sociale- en milieuaspecten. Kwaliteit en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: een excellent product moet duurzaam zijn. De betekenis hiervan kent drie aspecten: een economisch-, een sociaal-, en een milieuaspect. Economische duurzaamheid wordt nagestreefd door waarde te creëren voor alle betrokkenen, van koffieteler tot eindgebruiker. Sociale duurzaamheid is gebaseerd op individuele groei en zelfverwezenlijking. En tot slot is duurzaamheid van het milieu gebaseerd op respect voor de planeet, bijvoorbeeld door gebruik te maken van herbruikbare verpakkingen en milieuvriendelijke methoden.’

KUN JE EEN VOORBEELD GEVEN VAN EEN LAND OF GEBIED DAT DUURZAME KOFFIE PRODUCEERT? 
‘Voor de illy-blend gebruiken we alleen de beste Arabica-koffiebonen. Arabica-koffie groeit in de tropische klimaten rond de evenaar. We werken samen met bijna twintig landen zoals Brazilië, Guatemala, Colombia, Costa Rica, India, Ethiopië en Rwanda. Even belangrijk als het onderwijzen van koffieboeren, is het creëren van een beloningssysteem voor diegenen die de gestelde doelen bereiken. Daarom hebben we een jaarlijkse prijs voor de beste koffieteelt ingesteld. Brazilië is het eerste land ter wereld waar we een directe samenwerking met koffietelers hebben opgestart. In 1991 lanceerden we de Brazilië-prijs – Prêmio Ernesto Illy de Qualidade Sustentavel do Café para Espresso – voor de beste koffieboeren van het land. Braziliaanse koffiebonen worden nu erkend als een van de beste ter wereld op de wereldmarkt. Dit is een grote sprong voorwaarts, want tot het begin van de jaren negentig produceerde Brazilië grote hoeveelheden koffie, maar van slechte kwaliteit. De Brazilië-prijs hielp deze situatie te veranderen, waardoor sommige regio’s van het land die ten onrechte als onvoldoende werden beschouwd voor de koffieteelt, konden ontstaan. Dit is het geval met de Cerrado, ooit onbeschaafd en nu produceert het land een uitstekende variëteit aan koffie. En vergeet niet, het begint en eindigt allemaal bij de consument; willen ze uitstekende koffie drinken waarbij ze zeker zijn van de duurzame kwaliteit van het product, dan is de toenemende vraag extraverleidelijk voor koffieboerderijen om hun productie bij te schaven en zij natuurlijk de mogelijkheid krijgen om het voor een hogere, eerlijkere prijs te verkopen prijs zonder het milieu in gevaar te brengen.’

IS ILLY EEN PIONIER IN DE KOFFIE-INDUSTRIE?
‘Sinds het einde van de jaren tachtig kopen we onze koffie rechtstreeks van boeren en passeren we de internationale grondstoffenmarkt. We hebben een langdurige samenwerking ontwikkeld met ’s werelds beste koffietelers, in de overtuiging dat alleen een relatie op basis van wederzijdse groei en uitwisseling kan zorgen voor kwaliteit en op zijn beurt een toename van de productwaarde. Zo leren en informeren we de koffieproducenten hoe een kwalitatief product te oogsten met behulp van de beste agronomische methoden. Denk aan waterbeheer, landbouwefficiëntie en gewasproductiviteit. Het loont, want illycaffè kreeg als eerste bedrijf ter wereld in maart 2011 het certificaat “Responsible Supply Chain Process” toegekend door DNV GL. Dit getuigt van duurzaamheid van het hele productieproces en in het bijzonder van de relaties die illy onderhoudt met de eigen leveranciers: de koffietelers.’

WAT ZIJN DE VOLGENDE STAPPEN VOOR ILLY IN DUURZAAMHEID? 
‘Momenteel werken we hard om in 2033 een CO2-neutraal bedrijf te worden, wanneer illycaffè zijn honderdjarig bestaan ​​viert.’

WAT BETEKENT GOEDE KOFFIE VOOR JOU PERSOONLIJK?
‘Een goede koffie is voor mij een product dat kwaliteit en duurzaamheid kan combineren, bereid door de deskundige handen van een getrainde barista.’

WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE VERANDERINGEN DIE JE DE AFGELOPEN JAREN IN DE KOFFIECULTUUR HEBT ERVAREN?
‘In de afgelopen tien jaar hebben consumenten hun kennis over koffie verbeterd, waardoor dit product van een handelsartikel in een specialiteit is veranderd. Koffie is niet meer een bron van cafeïne, maar een drankje om te onderzoeken en te experimenteren. Tegenwoordig willen consumenten weten waar koffie vandaan komt, wie deze heeft geproduceerd en de leefomstandigheden van deze mensen en, meer in het algemeen, de hele cultuur rondom koffie. Mede dankzij de ontwikkeling van de koffieketens is koffie tegenwoordig echt een wereldwijde drank en staan ​​de consumenten meer open voor het proeven van andere en nieuwe koffiebereidingen.’

Tekst Marjolein de Wit