Je kunt er niet meer omheen

De gloednieuwe BMW iX

EEN NIEUW TIJDPERK IN MOBILITEIT BREEKT AAN. MET DE KOMST VAN DE iX ZET BMW EEN NIEUWE VORM VAN RIJPLEZIER NEER. IN ALLE OPZICHTEN IS DEZE HONDERD PROCENT ELEKTRISCH AANGEDREVEN SUV GRENSVERLEGGEND. NIET ALLEEN DOOR ZIJN BUITENGEWONE COMMITMENT TO SUSTAINABILITY, MAAR VOORAL OOK DANKZIJ HET BAANBREKENDE DESIGN IN COMBINATIE MET MODERNE LUXE, VELE TECHNISCHE INNOVATIES EN DIGITALE SERVICES. JA, DE BMW iX IS VERRE VAN NORMAAL!

Neem plaats in de nieuwe BMW iX en ontvang een glimp van de toekomst, vol met hoogwaardige materialen. De iX is buitengewoon ruimtelijk: zo lang en breed als een X5, zo hoog als een X6, met het wielformaat van een X7. Op alle vijf de zitplaatsen van de BMW iX heerst een luxueuze, lounge-achtige ambiance. Ja, het mag duidelijk zijn dat het interieur volledig draait om de behoeften van de bestuurder en de passagiers. Dankzij het elektrische aandrijfconcept is er geen middentunnel, wat bijdraagt aan het open en ruimtelijke gevoel en zowel voor- als achterin voor meer beenruimte zorgt en extra plaats voor opbergmogelijkheden biedt.

Dat ruimtelijke gevoel valt ook direct op in het exterieur. De scherpe lijnen, heldere structuur en bijna rechthoekige contouren rond de wielkuipen dragen bij aan het imposante carrosserie-ontwerp. Aan de voorzijde staat de prominente, verticale BMW-nierengrille centraal. Aangezien de elektrische aandrijving van de BMW iX slechts weinig koellucht nodig heeft, is de nierengrille volledig dicht. Die functie is digitaal geworden: het doet dienst als een ‘intelligentiepaneel’.

SHY TECH

Cameratechnologie, radarfuncties en sensoren zijn naadloos in de grille geïntegreerd achter een transparant oppervlak. De nierengrille is overigens niet het enige voorbeeld van hoe ‘shy tech’ in het design van de BMW iX is geïntegreerd. Een reeks andere camera’s en sensoren zijn eveneens discreet gepositioneerd, net als de vlak gemonteerde portiergrepen (te activeren met een druk op een knop), de elektrische deuropener van binnen, de vulopening voor de ruitenwisservloeistof welke verborgen is onder het BMW-logo op de motorkap en de achteruitrijcamera die geïntegreerd is in het BMW-logo op de bagageklep. Kortom, in de iX blijft de slimme technologie op de achtergrond en is alleen zichtbaar wanneer de bijbehorende functies in actie komen.

Dit alles draagt natuurlijk zonder meer bij aan het rijplezier, maar last but not least willen we het nog even hebben over de wegligging. Zoals je van BMW gewend bent is deze zeer aangenaam, maar die van de iX is echt next level. Dynamisch rijgedrag combineert zich perfect met sportiviteit en comfort. Dankzij de vierwielaandrijving en aerodynamische 22 inch wielen ervaar je iedere seconde ongeëvenaard rijplezier.

Deze veelbelovende, volledig elektrische BMW is er een waar we lang naar uit hebben gekeken. De BMW iX is een frisse interpretatie van design, duurzaamheid, rijplezier, veelzijdigheid en luxe, en is vanaf de start ontwikkeld voor volledig elektrische mobiliteit. Al je vooroordelen en angsten rondom elektrisch rijden worden direct weggenomen, want met de nieuwe generatie laadtechnologie van dit imponerende model is snelladen tot 200 kW mogelijk. Daarmee laadt de accu in minder dan veertig minuten(!) van 10 tot 80 procent op. Bovendien kan de actieradius in tien minuten middels een snellader met meer dan 120 kilometer worden vergroot. Het zeer duurzame aspect van dit model komt onder meer ook terug in de accu’s, die ontworpen zijn als onderdeel van een grondstoffencyclus voor de lange termijn en een uitzonderlijk hoog recyclingspercentage hebben. Bovendien is de energie voor de productie van de accucellen en de hoogvoltage-accu als geheel volledig afkomstig uit hernieuwbare bronnen. Zonder concessies te doen, is dit met trots het eerste BMW-model dat is gebaseerd op een nieuw, modulair en schaalbaar platform. In alle opzichten moet aan strikte milieu- en sociale standaarden worden voldaan bij de winning van ruwe grondstoffen en het gebruik van gerecyclede materialen. Dat rijdt toch een stuk aangenamer.