The Ideal City

De ideale stadse toekomst volgens SPACE10

Het Deense designbureau SPACE 10 sloeg de handen ineen met uitgeverij Gestalten voor hun gloednieuwe Engelstalige boek The Ideal City. Architecten, designers, onderzoekers, entrepreneurs, stadsplanners en community leaders laten je in het boek aan de hand van hun bezoek aan 30 landen en 53 steden zien hoe ze de toekomst voor ogen zien. Ze stellen in het boek dat we de capaciteit van een stad veel beter kunnen benutten. Veiliger, aantrekkelijker en toegankelijker: dat zijn de kernwaarden waar we collectief naartoe moeten volgens het futuristische bedrijf. Vlotte ontwikkelingen, overbevolking en de toenaderende klimaatcrisis zouden ons dwingen om op een andere manier naar steden te kijken.

DE VIJF CRITERIA WAAR EEN STAD VAN DE TOEKOMST AAN ZOU MOETEN VOLDOEN)

Inventief 

Een inventieve stad zou ecologisch en economisch duurzaam moeten zijn. Mens en dier voelen zich er thuis. De stad dient afval te recyclen, om daar vervolgens hergebruik van te maken. De Canadese Architect Michael Green denkt na over hoe steden duurzamer zouden kunnen zijn. Hout is volgens hem het meest efficiënte materiaal om mee te bouwen. 

Toegankelijk

Een toegankelijke stad is ingericht op diversiteit, inclusie en gelijkheid. Er wordt niet gekeken naar leeftijd, religie, capaciteit, seksuele voorkeur, financiële stabiliteit, sekse, politieke voorkeur en etniciteit. Van Mumbai tot Tokyo, en Londen tot Lagos: overal hebben we te maken met hetzelfde probleem. Huizen in en rondom een stad zijn voor velen onbetaalbaar. Ook zou de bereikbaarheid van steden beter moeten, aangezien 15% van de wereld permanent of tijdelijk (licht) gehandicapt is. Zo is de oude stad van Jerusalem dankzij een ‘redesign’ toegankelijk voor gehandicapten. In Caracas, Venezuela werd een kabelbaan aangelegd waardoor mensen niet meer uren hoefden te lopen.

Sluit je ogen en stel je voor hoe de fijnste stad ter wereld eruit zou zien. Hoe ziet een straat eruit in je ideale stad? Zie je auto’s? Winkelgevels? Straatverkopers? Waardoor ben je omringd en hoe voel je je?

Gedeeld

In de ideale stad wordt er gedeeld en samengewerkt. De stad is ingericht op interactie, gedeelde faciliteiten, publieke ruimtes en openbaar vervoer. Het Japanse Naruse Inokuma Architects ontwerpt co-working spaces en huizen die sociale isolatie ontmoedigen. In Japan zijn ‘Shared Houses’ populair onder jonge professionals. Het Capitol Hill Urban Cohousing project huist mensen volgens het principe dat alle leeftijden en gezinssamenstellingen samenwonen onder één dak. Naast individuele woonkamers, zou een gezamenlijke woonkamer en een grote rooftop moestuin zorgen voor verbinding.

‘De mensheid heeft het vermogen om vorm te geven aan de wereld waarin we willen leven. We moeten steden ontwerpen zoals hoe we de ideale wereld zien. ´ 

Architect Bjarke Ingels

Veilig

De stad moet bestand zijn tegen klimaatveranderingen, extreem weer en overstromingen. Ook moet de nadruk liggen op een stad die vrij is van criminaliteit, en goed uitgerust zijn met zorgfaciliteiten. In het boek wordt het voorbeeld van de veilige tunnel in het Zweedse Umea aangehaald. De tunnel is licht en ieder gedeelte ervan is duidelijk te zien. De kunstwerken en de ‘natuurgeluiden’ zouden de tunnel onderdeel maken van een favoriete route, of in sommige gevallen zelfs een ‘Destination’ op zichzelf.

Aantrekkelijk

Een aantrekkelijke stad is een stad die menselijk aanvoelt. Dat betekent dat alles binnen vijftien minuten lopen bereikbaar zou moeten zijn. Cultuur, kunst en publieke ruimtes moeten vrij toegankelijk zijn om er iets te leren of te relaxen. Culturen en klimaten verschillen per regio, maar mensen zijn hetzelfde: als je ze een fijne gezamenlijke ruimte aanbiedt zullen ze daar samenkomen stelt stadsplanner Jan Gehl. Monotonie komt in moderne architectuur te vaak voor, en dat zou anders moeten volgens de Deen.

‘Als je een stad op leefbaarheid wil toetsen, tel dan het aantal bomen. Ze zijn niet alleen zeer voordelig, maar van fundamenteel belang.’

Architect José Selgas

Tekst Marina de Massiac
Met dank aan: Uitgeverij Gestalten

Meer info via