De nieuwe BMW 1 Serie en BMW X3

Jouw lifestyle onderweg 

Ze zijn er; de langverwachte nieuwe BMW 1 Serie én de nieuwe BMW X3. Het BMW X-model kreeg in 2023 de stempel; het bestverkochte model van BMW wereldwijd(!) en de nieuwe BMW 1 Serie, één van de meest sportieve auto in zijn segment, is nu nóg sportiever in het sportieve M Sport-design. Dat belooft veel, dus reis ik af naar de BMW hoofdstad München, om met deze nieuwe modellen een roadtrip te maken door het Duitse landschap én om volledig ondergedompeld te worden in de wereld van BMW. 

Met het compleet nieuwe BMW Operating System 9 zijn deze nieuwe modellen digitaler dan ooit tevoren. Je kan zelfs gamen in de auto, waarbij je je smartphone als controller gebruikt. Standaard op beide modellen vind je een aantal rijhulpsystemen, waaronder een achteruitrij assistent waar ik mega fan van ben, omdat de parkeerplaatsen vandaag de dag steeds kleiner lijken te worden (of de auto’s groter?). Met de nieuwe BMW 1 Serie én de nieuwe BMW X3 waag ik me op de Duitse wegen. 

Digitaler, dynamischer en duurzamer dan ooit

In de nieuwe BMW 1 Serie start ik mijn roadtrip. Alleen de voordeuren deelt de nieuwe BMW 1 Serie met zijn voorganger. Voor de rest staat hier een compleet nieuwe 1 Serie. Langer en hoger, de breedte is nagenoeg gelijk gebleven. Het uiterlijk is wel duidelijk anders. De voorzijde is lager dan bij zijn voorganger – wat zorgt voor een nog sportievere uitstraling –, de iconische grille is wat minder lieflijk en scherper gesneden, en de koplampen zijn voorzien van nieuw design. De BMW 1 Serie heeft een beduidend spitsere snuit dan we gewend zijn van het model. 

About the looks

Voor de sportievelingen is de BMW 1 Serie nu ook beschikbaar in het M Sport-design. Deze uitvoering, die begint bij €42.777, geeft de auto een extra sportieve uitstraling met exclusieve designaccenten en hoogwaardige materialen. De M Sport-designuitvoering omvat alle exterieurdelen van het M Sportpakket. Het toppunt is de BMW M135 xDrive, die met zijn 300 pk in slechts 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h accelereert, dit hebben we op de Duitse snelwegen natuurlijk uitgebreid getest!

Nooit meer naar huis met de nieuwe BMW X3

Aan het einde van deze roadtrip is het me volledig duidelijk waarom de X3 de best verkochte BMW wereldwijs was in 2023. Zodra je de X3 instapt, wil je nooit meer naar huis. Want in deze auto ervaar je meer comfort dan in je eigen woonkamer. Comfy stoelen, een strak design en een curved display waarop je games speelt of een film kijkt wanneer de auto geparkeerd staat. Count me in voor een filmavond of gamenight in de auto! Terwijl ik de nieuwe BMW X3, die langer en breder is dan zijn voorganger, instap ben ik direct in de mood om mijn roadtrip verder door te zetten in Europa. Lange afstanden afleggen met deze auto is een feestje en ik durf te zeggen dat je door alle rijhulpsystemen en verbeterde digitaliseringen ontspannen onderweg bent. 

Talkies’ Nikita met de nieuwe BMW X3

Is er nog ruimte voor menselijkheid binnen een smart car en hoeveel moeten we loslaten als bestuurder en overlaten aan de auto?


Christophne Koenig, Head of BMW Group IT, Digital & Driving Experience Communications: ‘Voor BMW is de balans tussen sportiviteit en een moderne rijervaring cruciaal, omdat dit deel uitmaakt van ons erfgoed en onze merkidentiteit. Het gaat om de juiste balans tussen een sportieve en comfortabele auto. Er zal altijd ruimte blijven voor menselijke controle en we investeren daarom veel in de rijervaring. Echter verschilt het per persoon: de een wil volledig zelf rijden, terwijl de ander het relaxed vindt om de weg op te gaan met rijhulpsystemen. We vinden het belangrijk dat de mogelijkheid om zelf te rijden ook blijft bestaan.’ 

Hoe zorgt BMW ervoor dat bestuurders zich nog steeds betrokken en in controle voelen terwijl ze vertrouwen op de geautomatiseerde systemen van de auto?


Martin Tholund, Spokesperson BMW & MINI Digital Car, Digital Products and Services, Technology Partnerships, Electronics & Software: ‘We investeren in systemen zoals een driver monitoring system met infrarood, dat je oogbewegingen controleert. Dit systeem houdt je oogbewegingen bij en waarschuwt je om alert te blijven als je wegkijkt. Dit is ook belangrijk voor de veiligheid: als je bijvoorbeeld een hartaanval krijgt of bewusteloos raakt terwijl je rijdt, detecteert het systeem dit en start het automatisch de noodremming.’

Hoe ziet de toekomst eruit van connectiviteit en personalisatie in BMW-auto’s?


Martin Tholund: ‘Wat betreft connectiviteit, zijn er al gesprekken over de volgende generatie mobiele standaarden die nog sneller zullen zijn dan 5G. Momenteel is 5G de standaard, en BMW heeft al drie jaar geleden 5G in voertuigen geïntroduceerd, beginnend met de lancering van de iX. Met 5G kun je enorm veel doen en dat doen we al in onze auto’s waardoor je bijvoorbeeld full HD-films kunt kijken in de 7 Serie, of toegang hebt tot een breed scala aan entertainmentopties zoals games. Ook in de nieuwe X3 en 1 Serie kun je verschillende soorten videocontent bekijken en ook je audioboek- of Spotify-account koppelen om muziek of boeken te beluisteren tijdens het rijden. Een interessante toekomstige technologie waar we naar kijken, zijn de non-terrestrial networks. Terwijl terrestrische netwerken op aarde zijn gebaseerd, worden non-terrestrial networks ondersteund door satellieten. Deze satellietnetwerken kunnen in de toekomst helpen bij gebieden met slechte dekking, wat vooral in Duitsland een probleem kan zijn bij lange ritten. Satellite-based internet zou een grote verbetering kunnen zijn.’

Zal AI een grotere rol spelen?


Sara Rau, BMW Intelligent Personal Assistant Product Manager: ‘In de toekomst zal BMW’s intelligente persoonlijke assistent- aangedreven door AI en grote taalmodellen- veel natuurlijker en flexibeler worden in communicatie. Bestuurders kunnen op hun eigen manier instructies geven, zoals “rij me daarheen” of “bel iemand”, en het systeem zal hen beter begrijpen, ongeacht regionale taalverschillen.’ 

Wat zijn de belangrijkste voordelen van BMW’s digitale cockpit voor bestuurders?


Martin Tholund: ‘Op dit moment, als je denkt aan elektrische mobiliteit, zijn er veel opties om je tijd in de auto tijdens het opladen door te brengen. Je hebt namelijk toegang tot het hele infotainmentsysteem. Je kunt een film kijken, een nieuwsclip bekijken, een spel spelen, naar een luisterboek luisteren, en meer. In Duitsland hebben we in ons topmodel, de 7 Serie, al niveau 3 van autonoom rijden, waarmee je deze functies kunt gebruiken tot 60 km/u op de snelweg. Hoewel het nog in ontwikkeling is, is dit al een begin.’

Tekst: Nikita Kanjer

ZIE OOK: Dít is het nieuwe tijdperk van elektrisch rijden