Spotify draait overuren tijdens deze periode van social distancing. Velen van ons zijn thuis aan het werk en daar hoort natuurlijk een lekker achtergrondmuziekje bij. Streamingdienst Spotify ontdekte bijzondere veranderingen in de eerste social distancing-weken. Wij zetten de opvallendste veranderingen op een rij.
Streaming
Meer mensen zijn de afgelopen tijd veel begonnen met het maken van gezamenlijke playlists. Iets wat muziekliefhebbers van hetzelfde genre op een leuke manier bij elkaar brengt. Ook delen Spotify-luisteraars meer muziek-content op hun socials, om hun vrienden en volgers up-to-date te houden over waar ze naar luisteren. Ook de manier van muziek luisteren verandert. Mensen zijn veel minder mensen onderweg voor werk of studie, waardoor er veel meer gestreamd op computers, televisies, smart speakers en game-consoles.
Take it easy
Het is opvallend dat de nummers die mensen aan hun playlists toevoegen vaker rustiger zijn: meer akoestisch, minder dansbaar en minder energiek dan normaal. De muziek is vaker instrumentaal, in plaats van zang of rap. Ook is er uiteraard een toename in ‘thematische’ streams, als ‘Don’t Stand So Close to Me van ‘The Police’. Het nummer werd maar liefst 135% meer gestreamd dan normaal! Een goede motivatie om de 1,5 meter afstand te houden.
Virtuele shows
Artiesten treden massaal virtueel op via livestreams. Na afloop stromen hun fans linea recta door naar hun Spotify-accounts om nog meer te genieten van muziek van hun favo artiesten, zoals dit normaal ook gebeurt na live concerten en tours. Nederlandse artiesten Davina Michelle en Snelle maakten dit mee met het nummer ‘17 miljoen mensen’, dat super populair werd na hun livestream vanuit een leeg Ahoy. Het werd zélfs een nummer 1 hit, met inmiddels meer dan 4,7 miljoen streams! Ook internationale artiesten als James Blake, Indigo Girls, Chloe x Halle, Code Orange en Jewel hebben toenemende streamingcijfers na hun livestreams.
Muziek & podcast voor kinderen
Voor veel ouders is het een hele uitdaging om hun kinderen all day long veilig bezig te houden, terwijl ze zelf ook proberen te werken. Er is dan ook een duidelijke toename zichtbaar in de vraag naar kinder- en familiecontent, vooral naar muziek die kleine kinderen helpt om te slapen. Ook podcast voor kinderen zijn populair om kinderen te vermaken.
Podcasts en playlists om gezond te blijven
Luisteraars hebben meer tijd voor zichzelf en daarbij zijn gezondheid en wellness topprioriteiten. Afgelopen week hebben meer mensen dan ooit geluisterd naar podcasts in de categorie ‘Lifestyle en gezondheid’. Ook podcasts over zelfontwikkeling, koken & recepten en workout-playlists zijn heel populair. Er wordt volop geluisterd naar hardloop-, yoga en meditatiepodcasts voor een ontspannen hardloopsessie of workout.
Liedjes op balkons
Je hebt het vast al voorbij zien komen op social media of tv, met name in Italië en Spanje zijn mensen vanuit hun ramen en vanaf balkons massaal gaan zingen. Ook ter ere van alle zorgmedewerkers en het ambulancepersoneel. De nummers die gezongen worden, zijn ook veel meer gestreamd. In Italie werd ‘Ambracciame’ van Andrea Sannino maar liefst 820% meer gestreamd op 13 maart, na prachtige balkonsessies. In Spanje stegen de streams van de jaren ’80 hit ‘Resistiré’ van Duo Dinamico sinds 15 maart met meer dan 435%, nadat dit tijdens de Spaanse lockdown het nationale lijflied werd.
foto door Andrea Piacquadio