Binnenkijker
Thuis bij Joyce Urbanus en Dax Roll
De stijl van Nicemakers, interior designers Joyce Urbanus en Dax Roll, blijkt zich te laten vertalen naar veel verschillende sferen en locaties. Bewijs daarvan zijn onder andere een opdracht voor een historisch grachtenpand aan de Herengracht in Amsterdam, een 650m2 grote ‘concrete’ loft in Maastricht, een landelijk gelegen boerderij op de Sallandse Heuvelrug, en natuurlijk de restyling van het prestigieuze Hotel De L’Europe in Amsterdam. Voeg daarbij nu ook deze bijzondere verbouwing van hun nieuwe eigen woning, gelegen aan de noordrand van de uitgestrekte Veluwe. Een ’60 jaren bungalow werd hun nieuwe thuis waarmee Dax en Joyce creatief en héél eigen weer acte de présence geven. Voldoende reden om dit bijzondere project te bezoeken én te reflecteren op de laatste tien jaar dat NICEMAKERS nu deel uitmaakt van bekende, internationale interior designers.
Te midden van hoge naaldbomen en een immens grote bostuin met kleurige heide en rododendrons vonden Dax en Joyce deze bungalow; vroeg jaren ’60 architectuur, langgerekt, en de potentie om het nog ruimtelijker (open en transparant) van karakter te maken. Zij renoveerden het tot hun eigen comfortabele woning waar rust, leven met de natuur en to slow-down centraal staan. Dax: ‘We hadden nooit gedacht dat zoiets geweldigs op ons pad zou komen. Onze beider plekken in Amsterdam, het appartement in de Haarlemmerstraat en het Nicemakers HQ aan de Keizersgracht, de laatste met een prachtige bloemen- en grastuin, verenigden al optimaal onze behoefte aan bruisende stad. Maar na acht jaar in de stad wonen, wat ons energie en gezelligheid brengt, in combinatie met hard werken en uitgaan, wilden we een verandering in ons leven en zijn we op zoek gegaan naar iets buiten de stad. Bovenal wilden wij een huis te midden van een bosrijke omgeving, het liefst een bungalow in of rondom heidevelden. Eveneens belangrijk; een connectie tussen binnen en buiten, waarbij transparantie ervoor zorgt dat terrassen en leefruimten in elkaar over gaan, de natuur dus heel zichtbaar én tastbaar’. Joyce vult aan: ‘Soms voelt het nu alsof de bungalow zo midden in de natuur is “geland” en wegvalt tegen het omringende groen. Daarbij helpt ook de openheid die wij er nog extra in hebben gelegd én de bijzondere reflecties in de ramen; bos én interieur vallen samen. Dax en ik hadden enorm behoefte aan een rustplek. Deze bungalow heeft ons ook de natuur leren herwaarderen’. Dax: ‘Doordeweeks zijn we met ons team van designers 24/7 bezig voor onze opdrachtgevers, maar het kan zo zijn dat we op donderdagavond richting ons huis rijden en na vijf kwartier rijden zien wij al onze bungalow te midden van de Veluwse bossen liggen, dan valt écht alles van ons af.
Twee gedachten, één specifieke locatie, want onafhankelijk van elkaar kwamen zij deze bijzondere bungalow op het spoor. Joyce: ‘Dax was voor werk elders en ik ging nogmaals door onze boeken die wij ter inspiratie hadden klaargelegd. We hadden eerst in Brabant een bungalow op het oog, maar ik deed nog even wat extra research en kwam toen deze nieuwe locatie op de Veluwe tegen. En wat bleek, Dax had tijdens zijn reis deze woning ook opgeslagen. Kortom, wij werden vreselijk nieuwsgierig. Wat nog eens extra bevestigd werd bij onze “stiekeme” bezichtiging. We wisten de bungalow, gelegen aan de noordrand van de Veluwe, te traceren. En het bleek in alles te kloppen; gelegen aan een zandpad, te midden van een groot bos, met als grote verrassing die bijzondere heidetuin, kortom onze droom. Het was een magische plek, hoe het zonlicht door de bomen viel, de vogelgeluiden en de geuren, het was gewoon betoverend’. Dax en Joyce troffen de bungalow nog in bijna originele staat aan met een indeling van verschillende kleine kamers. Ze maakten een paar doorbraken en aanpassingen die de verschillende ruimten een natural flow geven, een natuurlijke verbinding. Als een soort van ‘gids’ leidt de bungalow je rond, het neemt je aan de hand mee, toont ruimte na ruimte de sensaties van de verschillende doorzichten, en legt accenten met verschillende meubels en kunstwerken. Daarbij zijn mooie doorzichten en zichtlijnen naar de bos- en heidetuin ontstaan. Op elk moment van de dag blijft er contact met het buitenleven en de natuur, ze worden een soort van ‘levende’ schilderijen. Dax: ‘Dat alles met elkaar verbonden is geeft spanning aan het geheel, maar elke ruimte behoudt wel zijn eigenheid’.
Off-white en zachte, naturel tinten domineren het interieur, zij verlenen de sfeer een verstilde natuurlijkheid. Joyce: ‘Natuurlijk betreft het een ’60 jaren bungalow, die sfeer mag het ademen, maar wel met een eigentijds beeld. Op de bank na en het bed hebben we aan meubels niets nieuws gekocht. Er is nog zoveel te vinden in de wereld wat nog steeds prachtig is, dat verdient een nieuwe plek. Elk stuk wat je hier ziet gaat over de individuele schoonheid van elk meubel of kunstobject. Onze keuze werd nooit geleid door dat het in een bepaald tijdsbeeld zou moeten passen. Het is meer de specifieke leef- en denkwijze van die jaren die ons heeft geïnspireerd. Een die ook dicht bij ons persoonlijk ligt; de kracht van eenvoud, helder en functioneel design, strakke lijnen en niets te veel. Daarbij gebruikmakend van mooie materialen, aandacht voor ambacht, bijzondere vormgeving en gevoel voor architectuur in objecten. En daarbij ook ingenieuze oplossingen in meubelontwerpen’. Het interieur kreeg extra contrast met de overall eikenhouten vloer en de custom designed keuken uit massief Amerikaans notenhout, weer een speciaal samenwerkingsverband met Eginstill Amsterdam, die bijna voor alle Nicemakers’ keukens tekent en een centrale plek in de ruimte kreeg. De hele dag staan de glaspuien open en komt de natuur ook letterlijk binnen. Alle elementen onderstrepen enigszins het authentieke gevoel van de bungalow, maar geven het geheel meer dan ooit een hedendaagse touch. Dax aanvullend: ‘Inspiratie voor dit architectuur- en interieurproject waren de Deense bungalows uit de jaren ’50. De Deense overheid zocht toen naar een oplossing om de Deense bevolking te voorzien van budgetvriendelijke, ruime huizen, alles open van karakter. Vaak werden bouwmaterialen gekozen die op zich als eindafwerking konden worden gebruikt, kortom een zoektocht naar efficiënt, helder en functioneel design. De renovatie en het interieur van deze bungalow is er duidelijk door geïnspireerd en we hebben veel budgetvriendelijke details toegepast. Veel elementen zijn op Marktplaats gevonden en hier hergebruikt. Maar de bungalow en de ietwat gedateerde sfeer had ook zijn nodige creatieve reflectie nodig’. Joyce tenslotte: ‘Wij zijn dankbaar voor deze bijzondere plek. Dat het ons gegund wordt. Deze omgeving geeft ook verdieping aan onze gedachten, wie je bent, waar voor je staat, wat Nicemakers is en wat ervan kan gaan worden. Wat het ons brengt en hoe we daar mogelijk anderen mee zouden kunnen inspireren. Dat staat voor ons in dit geval boven het interieurresultaat. Hier valt alles op zijn plaats. Je relativeert, alles in Amsterdam komt in perspectief te staan. Je wordt je nog meer bewust hoe je dingen doet. Onlangs luisterde ik weer naar de prachtige songtekst Every Age van José González: “Take this seed, take this spade, Take this dream of a better day, Take your time, build a home, Build a place where we all can belong”, en bedacht mij hoe dit voor mij persoonlijk perfect verwoordt wat dit huis, deze heerlijke plek, voor mij betekent. Dat gevoel, die droom om ons leven samen te mogen bouwen, mooie dingen te mogen maken, is wat ons hier gebracht heeft. Dit is iets wat we altijd zullen blijven koesteren’.