Het absolute Summu(m)

De BMW M 1000 RR

DE LETTER M VAN BMW HEEFT EEN MAGISCHE LADING. ACHTER DEZE BEROEMDE M SCHUILT DECENNIALANGE ERVARING IN AUTOSPORT, WAARIN OOK DE NODIGE OVERWINNINGEN ZIJN BEHAALD. VOOR HET EERST PRIJKT DEZE BEROEMDE LETTER OP EEN PRODUCTIEMODEL VAN BMW MOTORRAD: DE BMW M 1000 RR. HET IS EEN VOLBLOED SUPERBIKE MET TECHNOLOGIE VAN DE RACERS DIE BMW GEBRUIKT IN HET WORLD SUPERBIKE CHAMPIONSHIP. ONLY THE BEST OF THE BEST DUS. DAARMEE VORMT DEZE BMW M 1000 RR HET ABSOLUTE SUMMUM EN JOUW PERSOONLIJKE OPSTAPJE NAAR RONDERECORDS.

Stel je eens voor: je geeft gas, het blok klimt gretig tot meer dan 15.000 toeren per minuut en je hoort het uitlaatgeluid door merg en been echoën tegen de tribune als je met meer dan 300 km/h richting een scherpe rechterbocht snelt. Je remt, je legt de machine plat en neemt deze heerlijke doordraaier met het knietje aan de grond. Om vervolgens weer razendsnel op te schakelen richting de topsnelheid met assistentie van een bliksemsnelle up & down quickshifter. Rijden als een coureur op het circuit! Het blijft voor velen een droom. Rijden op een circuitwaardige droomfiets is een droom die je wel kunt laten uitkomen: op de BMW M 1000 RR staat elke rit garant voor een flinke dosis adrenaline. Jij en de machine hebben dezelfde taak: grenzen verleggen.

Elke pk wordt benut

De genen van de BMW M 1000 RR komen rechtstreeks uit de professionele racesport. Uit het World Superbike Championship, een raceklasse waarin uitsluitend wordt gereden op racers die zijn gebaseerd op productiemotoren. Dat zie en merk je aan alles. De aerodynamica bijvoorbeeld. Aan de hand van intensief testen op het circuit en in de windtunnel van BMW Group is de perfecte gestroomlijnde vorm samengesteld voor maximale prestaties. De M-winglets van carbon genereren een downforce op het voorwiel van liefst 16,3 kilogram voor betere stabiliteit en onderdrukking van wheelies. Tractiecontrole knijpt daardoor minder het vermogen, zodat elke pk wordt omgezet in voorwaartse versnelling.

Geen gebrek aan vermogen, wel aan gewicht

Aan vermogen geen gebrek overigens, aan gewicht wel. Het rijklaargewicht bedraagt slechts 192 kilogram: een stevige 3,7 kilogram minder ten opzichte van de BMW S 1000 RR waarop de BMW M 1000 RR is gebaseerd. Tel daar het piekvermogen van 212 pk (156 kW) en indrukwekkend koppel van 113 Nm van de viercilinder- in-lijn motor bij op en je begrijpt direct waarom deze motorfiets in slechts 3,1 seconden naar 100 km/u sprint.

Formule 1-techniek

BMW Motorrad heeft het motorblok opgebouwd uit state-of-the-art componenten, veelal afkomstig uit de racesport. Je kunt stellen dat het Formule 1-techniek is in een motorfiets. Enkele voorbeelden voor de technische puristen: gesmede zuigers met twee zuigerringen, aangepaste verbrandingskamers, titanium uitlaatkleppen en een verhoogde compressie.

Titanium drijfstangen

Minstens zo indrukwekkend zijn de 85 gram lichtere en zeer exclusieve titanium drijfstangen. Geoptimaliseerde nokkenassen, die toerental afhankelijk worden versteld met BMW ShiftCam-technologie, en een aangepast inlaatspruitstuk maken duidelijk dat hier sprake is van een absoluut huzarenstukje. Dit is een racy viercilinder-in-lijn en bovendien met een bijpassende soundtrack van een superlicht titanium uitlaatsysteem: karaktervol grommend bij lagere toerentallen en met een haast oorstrelende salvo richting de 15.100 toeren per minuut, 500 toeren meer dan de S 1000 RR.

M-carbonwielen

Het rijwielgedeelte van de nieuwe BMW M 1000 RR is gebaseerd op het aluminium brugframe van de S 1000 RR. Dit component is primair ontwikkeld voor het circuit, maar staat ook op de openbare weg zijn mannetje. Tijdens de ontwikkeling is gezocht naar de gulden middenweg wat betreft optimale stuureigenschappen, remgedrag en het best mogelijke gevoel met het voor- en achterwiel. Een geoptimaliseerde upside-down voorvork van topmerk Marzocchi, een centrale schokdemperunit achter met een blauw veerelement, superslimme software en lichtgewicht M-carbonwielen dragen bij aan messcherpe rijeigenschappen. Terwijl handvatverwarming en cruisecontrol juist een toefje comfort bieden dat veel andere superbikes voor de straat ontberen.

Maximale remkracht

Om alle power te temmen, heb je de beschikking over een M-remsysteem met technologie die eveneens afkomstig is van de BMW-racer uit het World Superbike Championship. Je ziet al aan de blauwe M remklauwen met M-logo dat het remsysteem speciaal is. En je merkt het direct als je hard en vaak remt. De BMW M 1000 RR vertraagt enorm krachtig met maximale controle en minimale kans op oververhitting (fading) van de remmen.

BMW M-kleurstelling

Waar je ook komt en waar je ook stopt, je steelt met deze motorfiets gegarandeerd de show. Bekijk hem maar eens recht van voren. Dubbele led-koplampen, agressief omkaderd door kuipdelen en winglets verraden de sportieve intenties. De BMW M 1000 RR is een nekkendraaier pur sang. Het kleurenschema is geïnspireerd op de superbikeracer van BMW Motorrad. De combinatie van witte unilak met drie M Motorsportkleuren zorgt voor een indrukwekkend geheel. Het optionele M Competition Package tilt alles naar een nog hoger plan met M gefreesde onderdelen, M carboncomponenten, een zilverkleurige 220 gram lichtere swingarm en een onderhoudsvrije DLC gecoate M Endurance-aandrijfketting.

De BMW M 1000 RR is ontstaan uit pure overwinningsdrang. Hij vormt de ultieme mix van high performance, hightech materialen, uiterst hoogwaardige afwerking en exclusiviteit tot in het detail. En dat alles met drie jaar garantie. Interesse in de BMW M 1000 RR? Hij is leverbaar vanaf 39.400 euro. Extra speciaal is de BMW M 1000 RR 50 Years M, waarin bijna honderd jaar motorracingspirit en vijftig jaar motorsportgeschiedenis is verenigd in een exclusieve bike. Het M Competition Package is bij deze variant standaard, net als de kleur Sao Paulo Yellow.

Deze special edition is alleen in het jubileumjaar 2022 verkrijgbaar. Kijk ook op www.bmw-motorrad.nl voor meer informatie, mogelijkheden en opties.