talking business
In gesprek met Scheermesjeskoning Rochdi Darazzi
Rochdi Darazzi is als Marokkaanse jongen opgegroeid in Amsterdam. Na een studie econometrie en voor Mackenzie Investments gewerkt te hebben, besloot Rochdi het roer om te gooien en zijn eigen bedrijf te starten: Boldking – een online scheermesjesbedrijf dat scheermesjes in de vorm van een abonnementservice levert. De markt is groot en Boldking groeit goed: ze zijn inmiddels internationaal actief.
Je ouders zijn twee gastarbeiders uit Marokko; hoe heeft jouw Marokkaanse achtergrond jou beïnvloedt tot de persoon die je nu bent?
‘Als Marokkaanse Nederlander heb ik het voorrecht gehad in twee culturen op te groeien. Beide culturen hebben mij gevormd tot de persoon die ik vandaag ben. Mijn Marokkaanse achtergrond specifiek heeft me denk ik op drie fronten gevormd: drive, dankbaarheid en aanpassingsvermogen. Mijn ouders hebben op jonge leeftijd de dappere beslissing genomen om alles achter te laten en naar Nederland af te reizen op zoek naar een betere toekomst voor zichzelf en hun familie. Die drive om je te ontwikkelen en je situatie te verbeteren en het besef dat je zelf verantwoordelijk bent hiervoor komt bij hen vandaan. Dat ondernemende en die drive kenmerkt mij als persoon vandaag. Daarnaast doet die Marokkaanse achtergrond mij ook beseffen dat het niet “gewoon” is om het goed te hebben in het leven. Elk jaar weer zie ik mensen in Marokko, maar ook op andere plekken in wereld (en zelfs in Nederland), die het niet makkelijk hebben. Wij hebben van huis uit meegekregen dat we dankbaar moeten zijn voor wat we wel hebben. Vandaag de dag ligt de focus in onze consumptiemaatschappij vooral op wat we niet hebben. Tot slot helpt opgroeien in twee werelden – want zo voelt het soms – je sneller en beter met allerlei verschillende mensen te connecten. Je denkt twee talen, je spreekt twee talen, je begrijpt verschillende gebruiken en snapt hoe elke context invloed heeft op het perspectief dat iemand kan hebben. Hier pluk ik nog elke dag de vruchten van omdat ik in internationale teams werk met mensen op verschillende levels binnen bedrijven.’
Je bent je eigen bedrijf begonnen, Boldking. Waarom scheermesjes?
‘Mijn allereerste echte baantje was op mijn dertiende bij mijn vader in zijn kapperszaak. Daar is denk ik mijn fascinatie voor scheren begonnen. Maar het idee om iets concreets met scheermesjes te doen, begon eigenlijk toen ik me als consultant dagelijks moest scheren. Ik liep tegen twee hoofdproblemen op. Het kopen van scheermesjes is een kriem: je vergeet ze op tijd te kopen, ze zijn duur, ze worden achter de toonbank verkocht, de verpakkingen zijn onmogelijk te openen. Daarnaast is er met de veranderde scheerbehoeftes van de man van vandaag minder goed rekening gehouden. Mannen scheren niet meer noodzakelijk elke dag, sommigen scheren hun hoofd zoals ik, anderen scheren benen, oksels, borstkas, you name it. Deze nieuwe manier van scheren vroeg om een nieuw scheermesmerk en zo is Boldking ontstaan.’
Jullie verkopen alleen scheermesjes. Waarom geen scheerapparaten?
‘Ik houd erg van focus. Ik vind het belangrijk om één ding heel goed te doen en dan pas verder te kijken. Daarnaast is het extreem complex om een goed scheermes te maken. Het is pure hi-tech. Om je een idee te geven: het verschil tussen een goed scheermes en een slecht scheermes is 1/200 van een millimeter. En elk onderdeel van een scheermes wordt in een tiende van een seconde geassembleerd. We zijn dus bezig met heel hoge accuratesse en heel hoge snelheid. We zijn alleen al drie jaar bezig geweest om onze volgende generatie scheermessen te ontwikkelen. Nu we vijf jaar bestaan en gebouwd hebben aan een goed fundament en aan een goed scheermes zijn we nu aangekomen bij het punt om ons assortiment uit te breiden. Mannen staan gemiddeld dagelijks twintig minuten in de badkamer en scheren is een van de zaken die hen daarin bezighoudt. Boldking heeft de ambitie om klanten te ontzorgen en hen topproducten te bieden waarmee ze voor zichzelf kunnen zorgen in die twintig minuten. Overigens scheert het leeuwendeel van de mannen nat.’
Hoe verklaar je het succes van Boldking?
‘Ik denk dat het een mix is van goede timing, duidelijke purpose en goede waardepropositie. We leven in een tijd waarin consumenten liever kopen bij kleinere merken met een duidelijke purpose. Onze purpose is eenvoudig: mannen helpen goed voor zichzelf te zorgen door hen simpele, kwalitatieve producten te leveren voor een toegankelijke prijs en daarmee hun “best friend in the bathroom” te worden. Het “best friend”-principe vertalen we ook door in alles wat we doen. We vragen onze klanten altijd om hun ideeën en input. Alle producten die we vandaag verkopen zijn samen met klanten uit elf Europese landen gemaakt. Daarnaast verkopen we onze klanten nooit meer dan ze zelf nodig hebben. Een klant kan met een simpele druk op de knop, belletje of chatbericht aangeven of hij minder producten van ons wil of even een lange tijd niks. En we maken nooit producten die we zelf niet zouden gebruiken. We testen alles zelf. Als wij niet overtuigd zijn, verkopen we het niet. Tot slot hebben we een geweldig en committed team. Deze zaken hebben ertoe hebben geleid dat we vandaag het grootste Europese online scheermesmerk zijn.’
Wat maakt Boldking-scheermesjes anders dan andere scheermesjes?
‘Er zijn maar vier andere producenten van scheermesjes in de hele wereld en wij zijn nummer vijf. Wij zijn letterlijk de Benjamin van de groep. Het bijzondere van ons scheermes is dat wij letterlijk “greenfield” begonnen zijn zonder enige erfenis uit het verleden. Door lang met vele honderden klanten te praten hebben we geleerd dat flexibiliteit en schoonspoelen de twee key issues zijn die mannen opgelost wilden zien. We hebben de vraag gesteld: hoe zou een scheermes dat makkelijker schoonspoelt en beter de contouren van je lichaam volgt eruit zien? Zo hebben we het Boldkingscheermes ontwikkeld; eigenlijk met wat ze in het Nederlands “boerenverstand” zouden noemen. Ons scheermes, dat alleen door ons verkocht wordt, spoelt dus makkelijker schoon en volgt de contouren van je lichaam beter dan welk mes dan ook. Daarnaast hebben we de enige houder in de wereld ontwikkeld die je makkelijk aan de spiegel kunt ophangen met een zuignap… zo ben je je scheermes nooit kwijt.’
Hoe ga je om met negatief commentaar?
‘Ik heb tijdens de jaren dat ik voor McKinsey & Company heb gewerkt gezien wat de impact kan zijn op je groei als je op een goede manier opbouwende kritiek krijgt. Je leercurve wordt steiler, je ontwikkelt je exponentieel. In die jaren heb ik dus de waarde geleerd van feedback. Vandaag de dag zoek ik actief naar feedback van mensen om mij heen. Je bent per slot van rekening je eigen blinde vlek. Hoe kan ik beter worden in wat ik doe? Dat houdt me elke dag bezig.’
Jullie zijn nu een internetbedrijf. Zal dat zo blijven of hebben jullie ook nog plannen om ooit in de fysieke winkels te gaan liggen?
‘Wij zijn er om zoveel mogelijk mannen te helpen goed voor zichzelf te zorgen. Onze klanten denken niet in offline/online, maar denken in “nu” heb ik een product nodig. Het is ons doel om die aankopen zo makkelijk mogelijk te maken. Voor nu hebben we gefocust op een goede online propositie en wij zien hier nog veel groeimogelijkheden. Maar we sluiten niet uit dat we ooit op fysieke plekken verkrijgbaar zullen zijn.’
Hoe zijn jullie op de naam Boldking gekomen, waar staat het voor?
‘Boldking is een samenvoeging van twee woorden. Die twee woorden dekken de lading van wat wij doen. Wij zijn Bold in onze ambitie: scheren simpeler, aangenamer en betaalbaarder maken in een markt waarin we het opnemen tegen het grootste CPG-bedrijf van de wereld. En onze hele waardepropositie is gebouwd rondom onze klanten, de “kings”. Van onze IT-systemen tot onze packaging, tot onze customer service; alles staat in het teken van die klanten voor wie we het dag in, dag uit doen.’