Modehuis LORDS & FOOLS combineert sinds 2012 traditie en moderniteit. Voortdurend op zoek naar stijl, selecteert het merk alleen de mooiste stoffen uit Franse en Italiaanse ateliers. Alle lijnen worden geassembleerd in de beste productiewerkplaatsen in Portugal volgens nauwkeurige specificaties. In 2000 opende Yoahm Baroukh, de oprichter van het merk, een concept store in het ‘très chique’ Marais, in Parijs, gevolgd door nog twee andere winkels. Ze waren de eerste in Frankrijk die merken als Roberto Cavalli, Vivienne Westwood, Dsquared2 en Viktor & Rolf verkochten. In 2012 lanceerde Yoahm zijn eigen kledingmerk. Sindsdien is het een internationaal succes.
Met vijf boetieks wereldwijd en meer dan tachtig resellers is het merk bekend op alle vijf de continenten. Veel beroemdheden tonen hun liefde voor het modehuis door regelmatig LORDS & FOOLS-creaties te dragen. Dit zijn onder meer Ricky Martin, Bon Jovi, Gary Dourdan, Rafael Delafuente en John Legend.
Waar staat LORDS & FOOLS voor?
Yoahm: ‘LORDS & FOOLS staat voor lef, klasse en authenticiteitswaarden die ik verdedig en ik ben trots om te delen door mijn visie op de kleding die ik ontwerp.’
Wie is de ultieme ‘lord’?
‘De moderne man met een echte persoonlijkheid.’
Wat is het meest ‘foolish’ dat je ooit hebt gedaan?
‘Voor de aankomende wintercollectie hebben we twee herenjassenmeesterwerken gemaakt met volledige borduursels en kristallen erop, geïnspireerd op het koloniale leger. Dit speciale stuk wordt in beperkte oplage geproduceerd en is alleen verkrijgbaar bij de LORDS & FOOLS-winkels. Maar het meest “foolish”… Misschien om de trends niet te volgen? We willen altijd onze eigen herkenbare stijl creëren. Mode is altijd aan het veranderen, maar een merk-DNA zal altijd blijven. We zijn een jong Frans merk met grote ambitie.’
Wie wil je stylen?
‘We hebben al de kans gehad om veel beroemdheden zoals Ricky Martin, Jon Bon Jovi, Mika, Jonas Brothers te stylen. Ik zou Pharrell graag nog willen stylen. Hij is de nummer één kunstenaar. Zijn eigen stijl inspireert miljoenen mensen, hij inspireerde ook onze stijl, het zou een eer zijn om een echte samenwerking te hebben.’
Wie moet er gestyled worden door LORDS & FOOLS?
‘Mensen die anders willen zijn en zichzelf. De hele wereld zou eigenlijk gestyled moeten worden door LORDS & FOOLS! We hebben internationale ambitie. We komen uit Parijs, maar onze stijl kan soms als “te veel” worden geïnterpreteerd. Landen zoals de VS of het VK houden ervan om te schitteren en we moeten er zijn om hen te helpen schitteren.’
Kun je wat meer vertellen over de nieuwe collectie?
‘De collectie heet Harlem 1975, een grote invloed komt van de Afro-Amerikaanse gemeenschap, hun excentrieke maar echt stijlvolle stijl. Het belichaamt perfect de definitie van LORDS & FOOLS. De seventies zijn de drijvende kracht achter deze nieuwe collectie. Het sleutelwoord in die tijd was non-conformisme, en naarmate het zich verspreidde, bevrijdden stijlen, invloeden en genres zich van beperkingen. Muziek heeft de keuze van de kleurenpaletten sterk beïnvloed, met name de verwijzing naar de Bee Gees en Studio 54. Iriserend roze, flitsen van briljant goud en blauw brengen de pakken uit de collectie tot leven. Getailleerde jassen en potloodbroeken belichamen deze gemoderniseerde en aangepaste kijk op de stijl van de jaren 70. Wat de LORDS & FOOLS-man in het zomerseizoen van 2020 het beste beschrijft, is een ongebruikelijke verbeelding en veel lichtheid. We lanceren ook de eerste damescollectie, en die is behoorlijk groot. Het kostte ons vele jaren om de perfecte vormen voor vrouwen te vinden, omdat we niet de damescollectie wilden creëren op basis van dameskleding, maar in plaats daarvan de vormen van mannen wilden aanpassen aan vrouwenlichamen. Het resultaat is waanzinnig goed, we zijn echt trots op deze collectie!’
Waar kunnen we LORDS & FOOLS in Nederland kopen?
‘In Meppel, in kledingwinkel W24!’
Doelen voor 2020?
‘Om de geest van LORDS & FOOLS nog meer over de hele wereld te verspreiden.’
Als focus van haar creatieve inspanningen heeft het modehuis gekozen voor datgene wat haar essentie sinds het prille begin het beste omschrijft: tailoring. Deze beslissing leidde tot de reorganisatie van de thema’s van het modehuis in vier onderwerpen:
TAILORING – DANDY
De acht silhouetten die voor dit thema zijn geschetst, keren terug naar de kleermakerstraditie van het modehuis met jacquard, harembroeken en gilets. Een selectie van pakken is verkrijgbaar met een broek of korte broek. Het kleurenpalet bestaat uit roze, blauw, ecru en wit.
EMPIRE
Een thema dat het modehuis dierbaar is, bekend om het opnieuw uitvinden van de militaire garderobe. Acht silhouetten zijn een eerbetoon aan deze traditie, met in het bijzonder de iconische blauw-wit gestreepte geklede jassen van het merk. De iconische jas Supreme komt elk seizoen terug in verschillende materialen en borduursels.
BLUE COLLECTION
Deze meer casual lijn van vijf silhouetten presenteert een reeks jeans en spijkerjassen om het aanbod van het merk compleet te maken. De Red Carpet-lijn bestaat uit acht silhouetten in avondkleding, met pakken en smokings in zwart brokaat. Jassen zijn volledig geborduurd met pailletten of Swarovski-kristallen.
ARTFUL EXPERTISE
Elk seizoen ontwerpt Lords & Fools accessoires met de expertise van het modehuis; applicaties, borduurwerk en perlage. Schoenen en pantoffels van Italiaanse makelij, vakkundig met de hand geborduurd. De sneakers zijn door het modehuis versierd met geborduurde insignes. De herengarderobe wordt aangevuld met een reeks stropdassen en strikjes.