een iconisch piloothorloge
BREGUET Type XX: een sterke comeback
Deze collectie, die al bijna 70 jaar een iconische status heeft, is verweven met de geschiedenis van de luchtvaart. Met haar legendarische kwaliteiten fascineert het tegelijkertijd piloten als liefhebbers van de robuustere look. Desalniettemin altijd geraffineerd, innovatief en met historische knipogen.
In juni 2023 kwam de langverwachte nieuwe Type XX. Een nieuw momentum in de legendarische geschiedenis van het merk, een vierde generatie van deze piloothorloges en een compleet nieuw kaliber. De nieuwe modellen hebben een kast in staal en zijn verkrijgbaar in twee versies: een militair geïnspireerde en een andere, gebaseerd op de beste civiele modellen. In vergelijking met de emblematische modellen van de eerste generatie in de jaren vijftig van de vorige eeuw, heeft Breguet deze horloges een eigentijdse, dynamische en technologische spirit meegegeven.
Na de versies op leder of Nato-band, zijn deze twee piloothorloges ook beschikbaar op een stoere stalen band.
Tijd en luchtvaartnavigatie
Voor piloten, en meer in het algemeen voor vliegtuigbemanningsleden, is het bijhouden van de tijd aan boord – dat wil zeggen het registreren van tijdreferenties in een omgeving die wordt gekenmerkt door intense activiteit en stress – van levensbelang. Voor handelingen zoals het meten van de totale vluchttijd of die van deeltrajecten, het controleren van het brandstofverbruik, het oriënteren en het uitvoeren van manoeuvres, waren -tot kortgeleden- nauwkeurige meetinstrumenten nodig. Mettertijd werden die steeds preciezer en eenvoudiger hanteerbaar: eerst boordchronografen en kort daarna ook chronografen voor aan de pols. Een kolfje naar de hand van Breguet dat zich sinds de jaren vijftig specialiseerde in dit type tijdmeters. Zelfs de onvergetelijke supersonische Concorde werd met een Breguet boordhorloge uitgerust.
Voor piloten is tijd aan boord van vliegtuigen zo kostbaar dat het om veiligheidsredenen noodzakelijk is. Dit betekende dat er naast de chronograaf op het instrumentenbord nog een tweede chronograaf aanwezig nodig was om de pols van de piloot – bovendien niet zomaar een willekeurig model. Mocht de ene onbruikbaar worden, dan nam de ander het over. Dit was het hele punt van de tijdsinstrumenten waarin Breguet een specialist zou worden, met name de legendarische Type XX.
HET MILITAIRE ERFGOED – TYPE 20 – 2057
DE BURGERLIJKE VERSIE – TYPE XX – 2067
Het nieuw ontworpen uurwerk voor deze chronografen wordt beschermd door diverse patenten en bevat alle kenmerken die van een moderne chronograaf verwacht mogen worden, zoals een kolomrad, verticale koppeling, een frequentie van 5 Hz en een innovatief activeringssysteem voor het terugzetten naar nul. Naast deze elementen profiteert het vooral ook van de laatste technische innovaties op het gebied van chronometrie (precisietijdmeting). De spiraal, het echappement en de hoornen van het anker zijn gemaakt van silicium. Silicium is niet alleen bestand tegen corrosie en slijtage, maar is ook ongevoelig voor de invloed van magnetische velden en verhoogt de nauwkeurigheid van het tijdsinstrument. Bovendien heeft deze zelfopwindende chronograaf een gangreserve van 60 uur.
Beide modellen zijn voorzien van een flybackfunctie waarmee de chronograaf op nul kan worden teruggezet en meteen opnieuw kan worden gestart. Deze functie is een kostbare aanwinst voor piloten: waar eerder drie handelingen nodig waren, is nu één handeling genoeg. Dankzij de flybackfunctie is het evalueren van verschillende tijden en richtingen bijzonder eenvoudig. De drukknop op 2 uur start de tijdmeting, terwijl de drukknop op 4 uur de chronograaf terugzet op nul en zorgt voor een onmiddellijke herstart met één druk op de knop. Zodra deze laatste knop wordt losgelaten, start de chronograaf een nieuwe tijdmeting vanaf nul.
ZIE OOK: ZO HERKEN JE EEN BREGUETHORLOGE