Het is een zonnige middag in januari wanneer ik door de straten van Londen loop, op weg naar de Eden Fine Art Gallery. Vanaf de overkant valt me direct het levensgrote sculptuur op dat staat geëxposeerd in de vitrine van de gallery. Het is de Rich Uncle Pennybag – het Monopoly-mannetje dat lachend op een been staat, springend, vrolijk, met een zak vol geld in zijn hand. Het is het werk van de wereldberoemde Alec Andon, beter bekend als Alec Monopoly. Een graffiti-artiest uit New York die de wereld verovert met zijn kunst en daar miljoenen mee verdient. In de gallery in Londen vind je veel meer van zijn art work, van Lamborghini’s tot met graffiti bespoten Birkin bags, grote canvassen (prijskaartje: 500.000 euro) en zelfs luxury watches. Samen met TAG Heuer brengt de Art Provocateur nu twee special editions uit die hij in de boetiek in Oxford Street gaat lanceren. Een groots spektakel waar wij getuige van zijn.
Op elk denkbaar object schildert hij ‘zijn’ Monopoly. Het is als zijn tweede identiteit; op Instagram deelt Alec foto’s van zijn luxury lifestyle, alles glimt en blingt! Het lijkt alsof hij de levende versie van Monopoly ís. En toch blijft, ondanks zijn roem en bekendheid, zijn personality mysterieus; op foto’s verbergt hij met een sjaal de helft zijn gezicht. Hier in Londen hoop ik hem te leren kennen tijdens een exclusief interview. In het hotel, om de hoek van de TAG Heuer-boetiek in Oxford Street, ontmoet ik Alec voor het eerst. Relaxed zit hij in een ruime fauteuil – en grappig genoeg, zonder sjaal! Weg mysterie, haha. Tegenover me zit een opgewekte man van 33 jaar met een hoop gouden kettingen en armbanden om, en natuurlijk zijn geliefde TAG Heuer Carrera Calibre HEUER 01. ‘Die verwissel ik vanavond voor mijn eigen special edition!’
Wanneer werd de artist Alec Monopoly ‘geboren’?
‘Het klopt dat ik als kind al een beroemd kunstenaar wilde worden. Ik wilde mijn kunst in musea zien hangen. Niet dat ik een gouden ticket had tot het leven dat ik nu leid. Ik ben een workaholic, ik ben verslaafd aan het creëren van artwork. Als ik niet aan het tekenen ben elke dag, word ik gek. Ik heb een heftige vorm van ADD, dus ik ben altijd druk in mijn hoofd. Kunst is een manier om rust in m’n kop te krijgen. Het is als therapie voor mij. Ik zou letterlijk gek worden als ik niet in staat was om mezelf uit te drukken via artwork. Rond 2008 startte ik met het afbeelden van Monopoly in mijn werken, als een reactie op de economische crisis en het drama op Wall Street. Die werken waren een stuk donkerder, het was een slechte tijd en deze vorm van kunst was een reactie op de politieke en financiële crisis. “Alec” schreef ik eronder, en zo is de naam Alec Monopoly ontstaan. Dat is verrassend goed uitgepakt. De tijden zijn inmiddels veranderd en de betekenis achter mijn werk is ook geëvolueerd. Nu is het vooral een symbool voor rijkdom, welvaart en geluk, als antwoord op de consumenten gedreven wereld van vandaag.’
Wat zijn je favoriete plekken voor graffiti art?
‘Miami. Mijn studio is in Wynwood, een creatief gebied waar de politie niet direct achter je aankomt als je een muur volspuit met graffiti. Ik kan buiten tekenen en schilderen waar en wanneer ik wil – een waanzinnig gevoel van vrijheid.’
Benieuwd naar de rest van het interview? Dat lees je in TalkiesMAN!