Perfecte timing en een dosis lef Daar was Hutspot

businessinterview

Perfecte timing en een dosis lef Daar was Hutspot!

In mei 2012 is Hutspot als pop-up store gestart door Pieter Jongens (29), Nick van Aalst (28) en Reinier Bernaert (30), allen woonachtig in Amsterdam. De jonge initiatiefnemers zijn nog steeds eigenaar en Hutspot heeft zelfs geen investeerders die belang hebben in het bedrijf. Hutspot heeft gezamenlijk al met meer dan driehonderd merken, creatieve ondernemers en kunstenaars samengewerkt en wil met de offline Hutspotwinkels ook een platform bieden voor jong en opkomend talent in de ‘creative scenes’. Wij spraken de ondernemende mannen en vroegen naar hun succesformule.

Hoe is het idee voor Hutspot ontstaan?

Nick: ‘Pieter en ik werkten voordat Hutspot startte bij beginnend kleding- en lifestylemerk Deus Ex Machina. Hier waren we verantwoordelijk voor het vinden van nieuwe verkooppunten. In een jaar tijd spraken we meer dan 150 winkeliers en we zagen evenveel winkels. Hier hing over het algemeen een heel negatieve tendens, winkels leken allemaal op elkaar en maar heel weinig winkeliers stonden open voor een nieuw, verfrissend merk. Toen dachten wij: dit kan en moet anders. In al die autoritjes terug uit Groningen, Sittard en Nijmegen ontstonden de eerste contouren van wat nu Hutspot is. Het moest een benaderbaar concept worden, een platform en springplank voor merken, designers, kunstenaars en ondernemers.’

De eerste vestiging van Hutspot opende in 2012, toen nog als kleine pop-up store in Amsterdam. Al snel volgden meerdere locaties en inmiddels zitten jullie door heel Nederland. Kunnen jullie ons meer vertellen over het succes van Hutspot?

‘De kracht van het concept zit voor een groot deel in de samenwerkingen die wij aangaan met al die partijen die invulling geven aan onze winkels. Dat zijn er inmiddels meer dan driehonderd en zonder deze ambitieuze mensen hadden wij ook niet zo hard kunnen groeien. Daarnaast klopte de timing en waren er nog geen soortgelijke spelers in de markt. Niet geheel onbelangrijk was ook onze durf, lef, waar nodig een beetje bluf en een mooi complementair team.’

Wat is de kracht van Hutspot als offline platform in een wereld waarin digitalisering verder toeneemt?

‘Winkelen blijft steevast in de top drie staan van vrijetijdsbesteding. Uiteraard is er een krimp gaande in winkelaanbod in kleinere steden en dorpen. Voor sommige spelers is geen plek meer, omdat internet simpelweg te aantrekkelijk is voor productgroepen als elektronica en speelgoed. Wij bieden allerlei zaken aan die online niet te krijgen zijn. Dat bedoelen wij in letterlijke zin wat betreft bepaalde merken, kunst of producten die online niet te vinden zijn. Als in figuurlijke zin, dat wij een ervaring bieden, service en onze klanten kunnen verrassen met een evenement of simpelweg een leuk gesprek. Wij hebben de heilige overtuiging dat dit soort winkels, mits je je blijft ontwikkelen en aanpassen, er nog heel lang zullen zijn.’

Jullie hebben met veel merken, creatieve ondernemers en kunstenaars samengewerkt. Welke is jullie persoonlijke favoriet en welke staat nog op de wensenlijst?

‘De absolute “success stories” zijn natuurlijk leuk om te noemen, daarvan is Ace & Tate een goed voorbeeld. Ooit bij ons op de Van Woustraat in Amsterdam begonnen en inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende Europese speler in de brillenmarkt. Er zijn ook legio voorbeelden van kunstenaars of ondernemers die bij ons hun eerste commerciele stappen hebben gezet en in een keer beseften; hé, hier kan ik van leven, dit is serieuze business. Daarvan zijn Stigerwoods en Spruitje mooie voorbeelden.’

Hutspot biedt een podium voor jong talent. Hoe doen jullie dit?

‘Door heel benaderbaar te zijn voor een ieder die iets wil laten zien aan de consument. Uiteraard moet het wel passen binnen onze visie. Wij zorgen voor mooie fysieke locaties door het land en zorgen dat hier publiek heen komt. Daarnaast geven we onze merken op onze online kanalen uiteraard de nodige aandacht door interviews, fotoshoots en inspiratie.’

Daarnaast hebben jullie een eigen collectie. Waar moet een goede collectie volgens jullie aan voldoen?

‘Deze moet tijdloos zijn, items bevatten die je elke dag wil en kunt dragen en van een hoge kwaliteit zijn voor een juiste prijs.’

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Op welke wijze houden jullie hier rekening mee?

‘Het is een van de belangrijkste pijlers als wij kijken naar nieuwe brands die willen participeren bij Hutspot of die wij zelf scouten. Daarnaast is het streven om onze eigen collectie binnen afzienbare tijd volledig duurzaam te produceren. Nu zijn we al een eind op de goede weg. We maken gebruik van organic cotton, produceren grotendeels in Europa, hebben nul overproductie en onze items gaan lang mee en zijn niet te trendgevoelig, dus hopelijk worden deze items nog jaren gedragen.’  

Jullie runnen Hutspot met zijn drieën. Hoe gaan jullie om met meningsverschillen en hebben jullie nog tips om samenwerken tot een succes te maken?

‘Wij hebben alle drie echt onze eigen expertise en daar vertrouwen wij elkaar blind in. Daardoor botsen we niet heel vaak en als dat wel gebeurt en we komen er niet uit, dan doen we gewoon een stemronde. Wel zo makkelijk met z’n drieën, want dan kom je er altijd uit! Dat moet dan misschien de tip zijn: onderneem met een oneven aantal.’

Wat is de missie van Hutspot? Waar willen jullie over tien jaar staan?

‘Wij willen dat platform en die springplank blijven voor de creatieven en fashionsector in Nederland en over tien jaar misschien ook wel Europa. We groeien gestaag door en dat blijven we voorlopig ook nog wel even doen!’