Coverinterview

Philipp Plein

Philipp Plein zijn eerste cover op TalkiesMAN was in 2013, vlak na de opening van zijn winkel in de P.C. Hooftstraat. Zeven jaar later is er veel gebeurd en redenen genoeg voor nóg een cover op TalkiesMAN. De tomeloze ondernemersdrive van de Duitse ontwerper brengt hem nog altijd succes op succes, maar dit gesprek met plein leert ons dat hij niet meer alleen de snelle jongen is die enkel kickt op geld, status en vrouwen.

Plein gaat zo lekker dat hij zonder blikken of blozen zijn vlucht van
Milaan naar Amsterdam per privéjet aflegt om deze vervolgens – naar geruchten – contant af te rekenen. Het is een luxe die hij zich kan en wil permitteren. Met zijn vriendin altijd aan zijn zijde, reist de 42-jarige miljonair de wereld over, van zijn hoofdkantoor in Zwitserland naar zijn landgoed in Cannes en zijn huizen in New York City en Bel Air. Vandaag zit hij tegenover ons in Holland Casino Amsterdam om na afloop van ons interview het podium te bestormen waar honderden journalisten, influencers en meer vips uitkijken naar de launch van zijn nieuwe geur NO LIMIT$. Van enige vorm van stress of spanning is bij hem geen sprake, Plein houdt focus en begint direct enthousiast te lachen bij het zien van TalkiesMAN. ‘Of course I remember the opening of my first boutique in de P.C. You guys were great!’

Inmiddels heeft hij in dezelfde straat een tweede zaak en nog een in Rotterdam en Eindhoven (nee, Nederlanders zijn niet vies van zijn extravagante stijl bestaande uit jasjes van goud geverfd slangenleer, T-shirts met doodskoppen en tassen vol studs) want ‘enkel toplocaties tten bij het brandimago’ en dat geldt ook voor de plekken van al zijn andere 120 winkels wereldwijd. Waar het topondernemers als Plein soms voor de wind kan gaan, moeten zij net zo hard dealen met tegenslagen. Tijdens het ter perse gaan van deze TalkiesMAN is de wereldwijde coronacrisis uitgebroken en daarom heeft Philipp Plein moeten besluiten zijn winkels in risicogebieden te sluiten. Op Instagram schrijft hij naar zijn twee miljoen volgers: ‘We are strong and we are all together in this! Since more than twenty years, we have served the best clients in the world with our products and also in these dif cult times we will continue to deliver the best possible service for all of you! Via Facetime, phone and email our personal shopper team will provide the best assistance possible. Our hearts and minds are with all of you and together we will get through this! Be safe and be well!!!! Warmly, Philipp Patrick Hannes Plein’. Plein zal en blijft – waar dan ook ter wereld – zijn imperium aansturen, bewaken en uitbreiden.

Heb je ooit gedroomd dat je leven eruit zou zien zoals het is nu?

‘Absoluut niet. Ik had nooit verwacht dat ik op het punt zou komen waar ik nu ben. Niet als merk en niet als persoon. Ik heb dit merk en daarbij mijn leven gecreëerd vanuit niets. Met mijn verhaal wil ik laten zien dat er geen grenzen zijn in het leven. Als je iets wil bereiken en je gelooft erin, ga er dan voor! Van niks komt niks, dus ga je er voor en ga je dromen waarmaken. Pas dan kun je inderdaad zeggen dat het leven geen grenzen kent. Daarom heet mijn geur ook NO LIMIT$.’

De flacon van de geur is gemaakt in de vorm van een creditcard van zwart gelaagd glas en in het midden zien we het iconische Philipp Plein- symbool met een doodshoofd in een zeshoek. Energie, geld, seks en spierkracht geladen op een creditcard zonder limiet. Waarom dit parfum en wat vind je zelf het mooist eraan?

‘Dat het ruikt naar mij, haha! Nee, de naam NO LIMIT$ staat voor mijn wereld waarin ikzelf bepaal wat en hoe ik iets doe. Dat er grenzeloze mogelijkheden zijn, onbeperkte macht, geld, succes en plezier. Ik
ben zeven jaar geleden al gevraagd of ik een herenparfum wilde maken maar dat wees ik af, de timing voelde niet juist. Het idee bleef wel hangen en uiteindelijk ben ik met Alberto Morillas (de internationaal geprezen meesterparfumeur, red.) ruim een jaar bezig geweest om de geur te ontwikkelen. Ik vond het een bijzonder leerzame ervaring en had geen idee dat het zoveel meer werk is dan je in eerste instantie denkt. Ik zit natuurlijk in de mode, niet in cosmetica. Alberto Morillas is echt een rockstar, hij is de Karl Lagerfeld van de parfumindustrie. Wat ik vooral belangrijk vind is de kwaliteit van het product. Soms heb je een mooie verpakking maar valt de inhoud tegen. De geur NO LIMIT$ klopt perfect en daar ben ik trots op.’

Geur kan je terugbrengen naar je mooiste herinneringen, emoties oproepen en troost bieden in tijden van commotie. Welk parfum roept bij jou een bijzondere herinnering op?

‘Mooie vraag, daar denk ik nu ook vaker aan nu ik zo intensief in dit proces zit. De eerste geur die ik me nog zo goed kan herinneren is de geur van mijn moeder. Een vertrouwde, veilige geur. Het bijzondere is dat de geur die zij altijd droeg, gemaakt is door dezelfde heren die nu, vele jaren later, hebben meegewerkt aan mijn eigen geur. Daar kwamen we per toeval achter! Heel cool.’

Op Instagram zien we artist Alec Monopoly als special guest bij je SS20-fashionshow en rappers als 50 Cent en Tyga behoren tot de inner circle in je jetsetleven. Is beroemd worden een doel geweest toen je startte met je fashionlabel?

‘Nooit. Mijn initiële plan was om rijk te worden. Als jongen droomde ik van mooie auto’s, huizen en horloges. Ja, onze dromen zijn erg materialistisch als we jong zijn. Ik wilde succesvol zijn in wat ik deed en de spullen kunnen kopen die ik wilde. Dat gaf mij een enorme drive. Na een rechtenstudie richtte ik een meubelmerk op en voegde daar voor de lol tassen aan toe die meteen goed verkochten. Ik merkte dat ik hier mijn creativiteit in kwijt kon. Ik werd er blij van. Door het enthousiasme van de consument én misschien nog wel belangrijker, mijn eigen enthousiasme, is het merk Philip Plein geboren. Zonder financiële steun van familie of wie dan ook. Ik moest het zelf doen. Als designer en founder van een merk heb je een bepaalde visibility. Ik probeer altijd het product in de aandacht te zetten, niet per se mezelf, ook al helpt het wel een hoop. Wij zijn een van de laatste fashionhuizen die een levende en actieve designer in huis heeft die tevens founder is van het merk. De meeste zijn of overleden, uitgekocht of zo oud dat ze niet meer werken. Ik vergelijk fashiondesigners wel eens met voetbalspelers. Als voetballer scoor je, bereik je je doel en word je vervolgens weer opgekocht door een andere partij om daar hetzelfde trucje te doen. Bij veel huidige designermerken gebeurt dit ook. Het is interessant hoe de industrie verandert. Wij blijven bouwen aan het merk en dat is de moeilijkste taak die er is. Het is een job die nooit finisht. Als je als founder stopt, verdwijnt je merk langzaam. Neem maar een voorbeeld aan Cavalli of Donna Karan. De brands zijn langzaam aan het verdwijnen, er is geen toewijding van de mensen erachter. Het is in deze fashionindustrie zo ontzettend belangrijk om up-to-date en zichtbaar te zijn. Ik ben zo verbonden en betrokken bij mijn merk en zou daar nooit afstand van willen doen.’

Meer lezen? De TalkiesMAN met Philipp Plein ligt vanaf 8 mei in de winkels. Of bestel de editie online!

Tekst Marjolein de Wit

Fotografie Bastiaan van Musscher