BMW Motorrad schrijft sinds 1923 unieke geschiedenis

Make life a ride!

Uitdagingen, successen en doorzettingsvermogen: de geschiedenis van BMW Motorrad wordt gekenmerkt door een voorwaartse drang. De Beierse motorfabrikant is er voor de mensen die een passie voor motoren delen en met grote, vooruitstrevende ideeën op twee wielen de wegen willen revolutioneren. Dit jaar viert BMW Motorrad haar honderdjarige jubileum, een bijzondere mijlpaal die vanzelfsprekend gevierd moet worden. Hoe? Met twee iconische limited edition modellen. 

Het is december 1922 wanneer de Duitse Max Friz, destijds hoofddesigner bij BMW, zijn eerste schetsen op papier zet voor de allereerste BMW motorfiets. Op 28 september 1923 werd dit model, de iconische R 32, onthuld op de Motorshow van Berlijn. De BMW R 32 is een legende met zijn tweecilinder viertakt boxermotor en cardanaandrijving. De motorfiets markeert het begin van het succesverhaal van BMW Motorrad.

Na Max volgden er andere innovatieve constructeurs – zoals Rudolf Schleicher die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de motor van de BMW R 37, het eerste sportmodel van BMW Motorrad -, toffe modellen – zoals de R 18, R nineT en BMW R 1250 GS – én succesvolle coureurs. Neem bijvoorbeeld Ernst Jakob Henne, beter bekend als Schneller Henne, hij behaalde vanaf 1929 verschillende wereldsnelheidsrecords met de BMW motorfietsen, wat het sportieve karakter van de fabrikant typeert. Het is slechts een kleine greep uit de succesvolle historie van BMW Motorrad.

Twee liefhebbersmodellen

Het honderdjarige bestaan wordt gevierd met twee speciale 100 Years-versies van de BMW R nineT en R 18. Nostalgisch en eigentijds: dat is de BMW R 18 100 Years. Dit model is en blijft een designicoon en is een cultobject door de liefde voor historische details. Uiteraard is er een onmiskenbare, centrale rol weggelegd voor de tweecilinder boxermotor met 67 kW vermogen en de grootste cilinderinhoud – 1.802 cc – ooit voor een motor van BMW Motorrad. De R 18 verwijst met de druppelvormige tank naar het design van de R 5 uit 1936 en het royale gebruik van chroom zorgt voor een stralende look. Een ware eye catcher!

Ook de BMW R nineT 100 Years is een collectors item. Een bijzonderheid van dit gelimiteerde, sportieve en stoere model is de lakvariant Blackstorm metallic op de verchroomde tank. Deze traditierijke Paint on Chrome-techniek is een eerbetoon aan de R 75/5 uit 1969. Andere kenmerkende elementen van dit model zijn de rechte zithouding van de berijder, de hoogwaardige materialen en het klassieke roadster-design met de compacte tank. Het kloppende hart blijft de beproefde lucht- oliegekoelde tweecilinder boxermotor met een vermogen van 80 kW.

De twee modellen zijn bestempeld met het speciale ‘100-years’ embleem, welke ‘1 of 1.923’ zegt. De productie van beide modellen is dan ook beperkt tot het symbolische aantal van 1.923 stuks. Het zijn geen motoren voor iedereen, het zijn motoren voor echte fans. Ware liefhebbersmodellen die een gevoel van nostalgie uitstralen, make life a ride!

De BMW R 18 100 Years is verkrijgbaar vanaf €29.593 en de BMW R nineT 100 Years is verkrijgbaar vanaf €29.593