The past meets the future

Audemars Piguet opent waanzinnig museum én lanceert de [Re]master01

Al meer dan twee eeuwen vormt het Zwitserse dorp Le Brassus de thuisbasis voor Audemars Piguet. Deze bijzondere plek zal binnenkort de thuisbasis zijn van het sprankelende, ruim 25.000 vierkante meter grote, nieuwe Audemars Piguet-museum. Om dit onvergetelijke moment te vieren brengt het huis een bijzonder horloge uit, ter ere van het nieuwe museum

Alleen al van buiten ziet het Musée Atelier Audemars Piguet er waanzinnig uit. Het indrukwekkende gebouw heeft de vorm van een spiraal die uit de grond komt en ligt prachtig genesteld in het Vallée de Joux-landschap. De muren zijn volledig gemaakt van gebogen glas en het is verbonden met het huidige Audemars Piguet-gebouw, het oorspronkelijke huis van de Audemars-familie. Wie uiteindelijk de uitdagende opdracht kreeg om dit museum te mogen ontwerpen, was natuurlijk best een spannende competitie. Na vele inzendingen won de Deense architect Bjarke Ingels in 2014 Audemars Piguet’s architectuurwedstrijd voor de bouw van het nieuwe museum. Voor dit uiterst complexe ontwerp waren twee jaar studie en voorbereidend werk nodig – ga er maar aan staan. Met zijn cirkelvormige ontwerp toont de architect het museum als een metaforische uitbreiding van een Audemars Piguet-uurwerk.

Creaties van de afgelopen 145 jaar horlogemakerij van het merk en nog veel meer, is allemaal gehuisvest in het dubbele spiraalvormig gebouw waarvan het groene dak een wandelpad zal vormen (waar je dus ook als bezoeker overheen kunt lopen!). Op 25 juni is de opening van het museum, dat tevens dient als werkplaats en archief. Wat je als bezoeker zoal kan verwachten? Natuurlijk zie je een rijke collectie aan werelds favoriete Royal Oak, maar ook vintage AP chronograafpolshorloges die tot de zeldzaamste ter wereld behoren (er zijn slechts 307 exemplaren gemaakt tussen de jaren dertig en vijftig). De zeldzame en zeer kostbare horloges vertellen het verhaal van hoe bescheiden negentiende-eeuwse ambachtslieden uit een geïsoleerde vallei in het hart van de Zwitserse Juragebergte creaties produceerden die de aandacht van klanten vanuit alle windstreken trok. En, die vandaag nog steeds, horloge- enthousiastelingen over de hele wereld boeien.

Hoe beter je naar het horloge kijkt, hoe meer details uit het verleden je gaan opvallen. Net als bij het polshorloge uit 1943 is op [Re]master01 het logo ‘Audemars Piguet & Co Genève’ aangebracht. Van rond 1885 tot halverwege de jaren zeventig had het horlogehuis een werkplaats in Genève om dichter bij de eindklanten te staan en de distributie binnen Europa en daarbuiten te vergemakke- lijken. Toen Audemars Piguet rond de jaren twintig en dertig zijn horloges begon te signeren, werd de stad Genève vaak vermeld op de wijzerplaat. Het Audemars Piguet-logo op [Re]master01 viert zo de wereldwijde, culturele openheid, ondanks zijn diepgewortelde positie in de Vallée de Joux.

Om de opening van het Musée Atelier te vieren, heeft Audemars Piguet een nieuwe interpretatie op een van zijn buitengewoon zeldzame chronografen uit 1943 gecreëerd. De [Re]master01 heeft een gelimiteerde oplage van 500 horloges en roept alle ontwerpkenmerken van het origineel op, met een ronde roestvrijstalen kast en druppelvormige lugs versterkt met een 18-karaats rosé gouden lunette, kroon en drukknoppen. Een exemplaar in een nieuw, hedendaags jasje dat op geheel eigen wijze de rijke geschiedenis van het merk vertelt!