Interview
Ondernemen tijdens de coronacrisis
In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt Spice PR zich af hoe designers omgaan met de huidige situatie en wat dit betekent voor hun creatieve proces. Deze keer: de Belgische mode-ontwerper Christian Wijnants
Wat lees je en kijk je?
Christian: ‘Op Netflix kijk ik ‘Onorthodox’, een super reeks over ultra orthodoxe joden. Ik woon zelf in een buurt in Antwerpen met een grote gemeenschap orthodoxe Joden en ik vind het fascinerend. Verder lees ik veel stripverhalen, waaronder ‘Persepolis’ van Marjane Satrapi, ‘Quai d’Orsay’ en ‘Kuifje’. Het leuke eraan is dat ik ze lees en herlees, verschillende genres en tijden. Soms meer recente, sciencefictionverhalen, maar ook oudere die ik al als kind las.’
Hoe zorg je dat je mentaal en fysiek fit blijft?
‘Ik probeer heel gezond te eten, thuis yoga te doen en elke dag naar buiten te gaan om te fietsen. Af en toe volg ik online groepslessen.’
Heb je nieuwe hobby’s ontwikkeld?
‘Nog niet, maar ik kook veel vaker dan daarvoor. Ik neem veel meer de tijd om gezonde maaltijden klaar te maken. En ik doe bewuster inkopen, gericht op wat ik nodig heb om een recept klaar te maken.’
Beïnvloedt deze crisis jouw creatieve proces?
‘Ja en nee. De thema’s en inspiratie van de collectie waren al gekozen voor de coronacrisis, maar natuurlijk is de collectie beïnvloed door deze crisis: een kleinere collectie, met accent op makkelijke, herkenbare stuks. Ik werk nu meer dan ooit om een gerichtere collectie te creëren waarin ik constant afweeg wat je echt nodig hebt en wat misschien overbodig is. Ik vind het een heel boeiende oefening om te werken aan het essentiële.’
Hoe zie je de toekomst van mode?
‘Deze crisis is natuurlijk een moment van kritisch te zijn over de zin van mode en het hele modesysteem in vraag te stellen. Ik ben zelf ook groot voorstander van een aantal hervormingen in het modesysteem, zoals het aanpassen van de seizoenen die niet logisch zijn, de modeweken die niet goed verdeeld zijn, de sale die veel te vroeg begint, en de snelle devaluatie van de kleding elk seizoen.’