Interivew

RODNEY TALKS

Rodney Lam (46) is directeur en mede-eigenaar van high-end streetwear label Daily Paper. Daarnaast heeft Lam zich in de voorbije jaren als scenarist en producent geprofileerd in de filmwereld. Naast scenarist en producent is Rodney ook een van de hoofdpersonages in het veelbesproken misdaaddrama ‘Suriname’.

Wat zijn je sterkste talenten?

‘Ik heb een brede interesse. Ik kan achter een naaimachine kleding maken of een filmscript schrijven, maar ook structuur brengen in een bedrijf of een verlies- en winstrekening opstellen. Ik vind het leuk om daarbij samen te werken met mensen die beter zijn dan ik. Dus dat is misschien mijn sterkste talent: de juiste mensen om me heen verzamelen.’

Wie is je favoriete acteur?

‘Ik vind het lastig om te kiezen tussen Al Pachino en Denzel Washington.’

Film of mode?

‘Ik denk film, want daarin spelen styling en fashion nog steeds een belangrijke rol.’

Wat is je laatste mode-aankoop?

‘Voor de première van mijn film moest ik een smoking kopen, dus heb ik een tweedehands smoking van Armani gekocht op Marktplaats voor tweehonderd euro. En bijpassende Gucci-loafers bij de Bijenkorf.’ 

Wat is je grootste miskoop?

‘Ik koop bijna niets voor mezelf, dus een miskoop komt vrijwel niet voor. Maar ik had zakelijk een vrij dure auto aangeschaft voor een medewerker. Helaas is hij niet langer meer in dienst.’ 

Wat is je meest uitdagende zakelijke avontuur?

‘Voor Daily Paper zijn we winkels aan het openen in het buitenland. Met name de winkel in New York is echt een uitdaging vanwege het coronavirus. Het coronavirus heeft bij Daily Paper, zoals op heel veel andere bedrijven, een grote impact. De grote uitdaging is om de hele organisatie op een andere manier te laten werken. Hoe verklein je de afstand met elkaar als je niet meer in dezelfde ruimte zit bijvoorbeeld? Daarvoor moesten we anders met elkaar communiceren. Vooral onze medewerkers in New York mochten daar natuurlijk niet onder lijden. Het was ook spannend hoe de rest van de keten hierdoor werd geraakt. Daily Paper is een internationaal merk. En van winkels tot aan fabrieken zijn we toch allemaal met elkaar verbonden. En voor mij was het belangrijk om met hun te overleggen hoe wij, als sterk merk, hun kunnen helpen. Ik denk dat we daardoor bij onze medewerkers en partners vertrouwen hebben gekregen.’

Wat was de grootste ommekeer in je leven?

‘Op mijn negentiende heb ik mij bekeerd tot het christendom. God en de bijbel spelen nog steeds een belangrijke rol in de keuzes die ik maak.’

Je hebt 1 miljoen euro en 24 uur om het uit te geven. Wat koop je?

‘Alles wat ik nodig heb om een nieuwe film te maken. En ik maak echt die miljoen helemaal op.’

Als je voor een dag de baas over de wereld zou zijn, wat doe je dan?

‘Dan zou ik ervoor zorgen dat iedereen op de wereld in ieder geval basisvoorzieningen heeft.’