COVERINTERVIEW KALVIJN

INTERVIEW MET DE NUCHTERE GRONINGER KELVIN BOERMA

He has gone where no youtuber has gone before: television! De nuchtere Groninger Kelvin Boerma maakt naam en faam onder zijn alias Kalvijn. Met ruim twee miljoen volgers en kijkers op zijn socialmediakanalen en zijn gelijknamige, wekelijkse talkshow op NPO3 brengt hij verschillende generaties nader tot elkaar. Te gast zijn van oudsher Bekende Nederlanders in combinatie met een jongere generatie die bekendheid geniet op kanalen als YouTube. Ouders leren de sterren van hun kinderen kennen en andersom. We leren bruggenbouwer Boerma in dit interview kennen als een nuchtere denker, een strateeg, zakenman en verfrissend talent!

Op een zonnige dag in maart worden we af en aan verrast door sneeuw en hagelbuien en prijzen we ons gelukkig dat we droog staan in de studio waar we Kelvin Boerma op de gevoelige plaat vastleggen. Wat bijzonder soepel gaat. Alles lijkt bij Boerma moeiteloos te gaan. Poseren, ondernemen, een boek schrijven. Hij draait er zijn hand niet voor om. Maar; is het niet zo dat wat makkelijk lijkt, moeilijker is dan je denkt? ‘Ik werk me de pleuris, altijd al gedaan, en mijn vader ook.’ Aldus de populaire YouTuber en entrepreneur.

In maart dit jaar ging De Kalvijn Show van start. Waaróm wilde je überhaupt een show maken op televisie als je met je eigen kanalen al ruim twee miljoen mensen boeit?

‘Ik wilde iets nieuws doen. Iets wat een YouTuber nog niet eerder heeft gedaan en ik wilde bewijzen dat ik iets tofs kan produceren en daarmee een nieuwe doelgroep kan amuseren. Ik heb de show zelf bedacht en wilde een programma maken wat niet op mijn YouTubekanaal bestaat. Een talkshow leek me vet. Ik kan met iedereen – ongeacht status – een leuk gesprek voeren. We wilden mensen bekend van televisie combineren met helden van YouTube. Twee werelden bij elkaar brengen zonder het te forceren. En dat is goed gelukt. Over YouTubers wordt in de reguliere media vaak pas gepraat als er een schandaal is en ik vind dat deze generatie het ook verdient om positief belicht te worden. Ik wil gasten hebben die iets vertellen wat het publiek nog niet weet. Zoals YouTubers die door hun werk hun kinderen nu een betere toekomst kunnen bieden. Dan begrijpt het publiek en die BN’er ernaast ook waaróm ze doen wat ze doen. Ik wil de menselijke kant van de YouTuber laten zien. Verschillende generaties en bekendheden laten levelen met elkaar is een paar keer héél goed gelukt.’

Het hele interview lezen? Koop dan nu de nieuwe TalkiesMAN in de winkels, supermarkten of online!